čtvrtek 23. července 2020

Borůvkový koláč s meruňkami

Pokud máte odvahu zapnout troubu, můžete si připravit chutný, rychlý a silně ovocný moučník v kombinaci drobenka - borůvky - meruňky. Já odvahu našla dnes ráno a během necelé hodinky bylo vše připraveno a upečeno. Trochu odpočinku (poslední fáze v lednici), nakrájet na kostky a hosté už zvonili u dveří.
Vzhledem k tropickým teplotám byl koláč po rýžovém salátu (https://rosmarino-e-salvia.blogspot.com/2020/06/ryzovy-salat-insalata-di-riso.html) a pěkném plátku vychlazeného melounu spolu se šumivým růžovým vínem vítanou sladkou tečkou nedělního oběda.
*******************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
1 hrnek hladké mouky
1 hrnek dětské krupičky
100 g másla
100 g cukru
4-5 lžic třtinového cukru
1 hrnek borůvek
5 větších meruněk
vanilka
kůra a šťáva z půlky citronu
špetka soli
***************************************************************************************************************************************
Nejdřív jsem si připravila meruňky. Nebyly už příliš šťavnaté, takže jsem je nedala jen tak za syrova, ale nakrájela na kousky a dala podusit za občasného míchání na pánvičku spolu se 3 lžícemi třtinového cukru, trochou citronové šťávy a asi dvěma lžícemi vody. Když po pár minutách hezky změkly, přendala jsem je na talíř aby vychladly (nesnadný to úkol vzhledem k teplotám) a mezitím si připravila drobenku.
Smíchala jsem mouku s krupičkou, špetkou soli, citronovou kůrou, vanilkou, rozsekala do všeho studené máslo a jala se drobit. Když bylo vše rozdrobené, přidala jsem cukr a promíchala. Tento postup je lepší, než smíchat všechno dohromady, protože máslo se obalí moukou a směs pak zůstane hezky sypká.
Dno a trochu i okraje čtvercové formy o straně 20 cm jsem vyložila pečícím papírem aby se koláč lépe vyndaval a nasypala 1/3 drobenky. Trochu jsem jí upěchovala a posypala borůvkami. Na ně druhou třetinu drobenky a vychladlé meruňky. Vše jsem zasypala poslední dávkou drobenky a dvěma lžícemi třtinového cukru. Dala jsem péct na horkovzduch při 180°zhruba 35 minut až povrch začal zlátnout. Potom koláč odpočíval asi 20 minut ve formě aby se trochu ustálil a pak jsem jej opatrně přemístila na mřížku. Nakonec putoval do lednice, protože k úplnému vychlazení - lépe řečeno ke zvlažení - by došlo možná dnes v noci a poté jsem vše nakrájela na malé kostky a dala na mísu. Koláč byl díky ovoci vláčný s křupavou krustou na povrchu a sotva jsem jej stačila vyfotit. Můžete použít i jiné druhy ovoce, kombinace borůvek a meruněk se osvědčila i barevně. DOBROU CHUŤ!


12 komentářů:

  1. Růženko, mám tyhle drobenkové koláče moc ráda. Dělám jeden do dortové formy, uprostřed je tvarohová vrstva s ovocem - velká dobrota!
    Děkuji za recept a přeji příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mňam, ovoce s tvarohem je opravdu výborná kombinace😋 Příště vyzkouším !

      Vymazat
  2. Vypadá to lákavě, určitě vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  3. Teda to jsem ještě neslyšela - fakt zajímavé. I ta kombinace, i to "schované" ovoce. Neznám. Přepisuji do receptů .-) Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. “Schované ovoce” jsem neznala já ! Bezvadné jméno pro podobné koláče 👍

      Vymazat
  4. U nás ještě počasí pečení přeje, zatím teplot rozumné, nikoliv tropické.
    Všeobecně jsou drobenkové koláče u nás top, nebráním se do nich nasypat ledacos, co dům dá. Včetně hromady ovoce a tvarohu.
    Děkuji za skvělé pobídnutí, jen ty borůvky musím sehnat.
    Příjemný víkend.

    OdpovědětVymazat
  5. Po pravdě řečeno, i tady máme letos přijatelné léto . Recept je z dob minulých, jeden z těch, které jsem pracně přepsala já. Po přenesení blogu bude někde dole původní verze 😁

    OdpovědětVymazat
  6. Růženko, děláš mi chutě. Koláč byl určitě výborný a vypadá náramně jedle. Dělala jsem nepečený borůvkový dort pro Aničku k svátku. Mám chuť na pečený ovocný koláč. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nepečené ovocné koláče jsou také moc dobré. V létě to bývá (alespoň zde) téměř nutnost. Letos se zatím dalo i péct, ale už se sem žene africká horká vlna :-(

      Vymazat
  7. To mužem zkusit... Mimochodem, jsou v Itálii borůvky vlastní nebo se divszeji? Myslel jsem, že je na ně příliš teplo..

    OdpovědětVymazat
  8. Jsou jak italské tak z dovozu. Nevím odkud, ale jsou velké a stojí za starou belu - jak želatina bez chuti. Italské máme , protože jsme obklopeni kopci a kopečky - Apeniny. Ale musí být povolení jako i na sběr hub a kdo tam bydlí, nevidí turisty rád, lesní plody se dobře a draze prodávají.

    OdpovědětVymazat