neděle 25. července 2021

Pečená pražma (Orata arrosto)

Že se "orata" jmenuje pražma, na to jsem se musela podivat do slovníku. Myslím, že dřív se u nás podobné ryby ani nevyskytovaly, dnes pravděpodobně  na trhu již jsou, asi zmrazene. Někdy hledám rybí jméno a slovník mi sdělí, že je to "druh mořské ryby" a používá se zřejmě i v češtině její původní název - asi jako "pizza" je prostě všude na světě pořád pizza.
Každopádně  když neseženete pražmu, můžete tuto úpravu použít i na jiné ryby, např. na pstruhy.
Jako vždy, v jednoduchosti je síla italských pokrmů a hlavně musí vyniknout chuť ryby a nesmí být překryta kořením nebo různými omáčkami. Výjimku tvoří tatarská omáčka :-)
****************************************************************************************
INGREDIENCE PRO 2 OSOBY:
2 očištěné pražmy (nebo pstruzi či jiná ryba vcelku)
čerstvá petržel
4 stroužky česneku
sůl a pepř
olivový olej
2 velké brambory, trochu kmínu
eventuálně cukinka na plátky a pórek
trochu bílého vína
***************************************************************************
Ryby omyjeme pod tekoucí  vodou a osušíme papírovou utěrkou. Do bříška dáme trochu soli a pepře, zakápneme olejem, pak omytou petržel (pàr snítek) a 2 stroužky česneku rozkrojeného napůl.
Brambory oloupeme, přepůlíme a nakrájíme na tenčí plátky. Dáme vařit do mírně osolené vody asi na 2 minuty. Scedíme a vložíme do pekáčku vyloženého pečicím papírem. Osolíme a můžeme přidat i trošku kmínu nebo i nějakou zeleninu jako cukínku krájenou na plátky a pórek.
Mírně polijeme olivovým olejem (já dávám i kousek másla,ale to dělejte jen když na blízku není žádný Ital :-), trošku bílého,  suchého vína a dáme péct do vyhřáté trouby asi na 20 minut. Během pečení můžeme rybu polít 1-2 lžícemi vína, aby se nevysušila. BUON APPETITO!








13 komentářů:

  1. Růženko, nejdřív Ti musím napsat, že jsem podle Tebe dělala včera těstoviny s ricotou a šmakovalo...Pražmu občas kupujeme v Lidlu, tam mají ryby čerstvé. Ta Tvoje vypadá pěkně ! Zdraví Tě Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě moc těší když se strefím s nějakým receptem 😉 Nakonec není nad sezonní jídla a k ten cukíny rozhodně patří . A je dobře že jsou u vás k dostání i čerstvé ryby, pochutnáte si! Zdravím !

      Vymazat
  2. Jednoduché a nepochybně vynikající!
    Děkuji za typ, Růženko a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dělala jsem už mockrát, vyšla vždy dobře, na jednoduché přípravy jsem zatížená . A zvlášť teď v létě . Zdravím !

      Vymazat
  3. Růži, to byla bašta, viď ? Máme ryby taky moc rádi, pátrám v paměti, pražmu asi musíme ještě vyzkoušet :-) Třeba podle Tvého receptu :-))
    V létě jednoduché recepty vítá asi každá hospodyňka :-) Měj se moc pěkně . Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, byla! :-)) Já na ryby zas tak moc nejsem, ale v téhle úpravě nebo smaženou rybí směs , to můžu. Pražmu zkus, je na ní dost masa a skoro žádné kostičky. Vlastně jen páteř. Zdravím z velmi letní Itálie :-)

      Vymazat
  4. Růženko, rybu u nás děláme často, ale pražmu jsem ještě nezkusila. Zkusím ji udělat podle tebe.
    Zdravím a myslím na tebe, u nás dost je přes 30°C a všichni trpíme. :))

    OdpovědětVymazat
  5. Ahááá, tak pražma je to. Oratu si dávám v Itálii a říkám jí zlatá ryba :-). Zase jsem chytřejší.
    Tu tady asi neseženu, ale se pstruhy vyzkouším. Mám ráda takovéto jednoduché rychlovky.
    Posílám pozdravy do Toskánska. Jitka

    OdpovědětVymazat
  6. Pražmu obcas delame ....Prvne jsem ji jedl v Recku kde mi nabizeli rybu dorato, nevedel jsem co to je, paknjsem sibto dal a nelitoval..

    OdpovědětVymazat
  7. Jo,tak rybu můžeme,dnes jsme mi lososa a byl výborný.

    OdpovědětVymazat
  8. My dáváme máslo, Ital dává víno :-) Zas vypadá velice chutně.

    OdpovědětVymazat
  9. Jak tam vidím to očičko, nedělá mi to dobře :D, ale jinak ryby miluju! :)

    OdpovědětVymazat
  10. Prazmi občas delame...Prvne jsem ji alejefl v Recku na jedne terase v kopcich nad morem, kde nam ji predstavili kajonrybi "dorado"

    OdpovědětVymazat