úterý 9. dubna 2019

Návrat bábovkového syna aneb šlehačková bábovka s pomerančem

Můj mladší syn pracuje trvale v Německu a zhruba 3 - 4x ročně zavítá domů. Každá návštěva probíhá podle zaběhnutého rituálu : nejdříve mi z nádraží pošle vzkaz, že sedí ve vlaku, který odjíždí. Co je na tom zvláštního, řeknete si..Pro Němce, Švýcara a doufám i pro Čecha,nic. Pro rodilého Itala, vidina odjíždějícího vlaku podle jízdního řádu rovná se nadšení malého dítětě u rozsvíceného vánočního stromku (i když dobře ví, že další etapa cesty je nejistá, ale Ital je od přírody optimista).
Vzkaz pokračuje otázkou, co bude k večeři a HLAVNĚ jestli jsem upekla bábovku. Občas se v návalu mateřské lásky ptám, zda-li by chlapeček nechtěl na uvítanou něco jiného a vnucuji se s koláči, buchtami, štrůdlíky...
Chvíli přemýšlí a pak odpoví, že je mu to jedno...ale co takhle bábovku ?? Vzdala jsem to a už se neptám,myslím, že by ho zklamalo i kdybych vyměnila formu.
Takže i tentokrát došlo na jeho oblíbenou, zvolila jsem šlehačkovou s pomerančem. Zbylo mi trochu čokoládových peciček a přidala jsem je do těsta, klidně by jich mohlo být víc, ale taky žádné, protože spojení smetany a pomeranče se ukázalo nad očekávání lahodné.
*******************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
300 gr mouky (dala jsem hladkou,speciál pro moučníky, jinak se určitě hodí polohrubá)
180 gr cukru
3 vejce
250 ml smetany (tekuté šlehačky)
1 prášek do pečiva
špetka soli
2 lžíce vaječného koňaku (nebo jiného likéru, nejlépe pomerančového)
šťáva a kůra z jednoho pomeranče, pokud možno BIO
čokoládové pecičky podle chuti
***************************************************************************************************************************************
Připravte si vše potřebné. Odvažte mouku a smíchejte jí se špetkou soli a práškem do pečiva. Pomeranč dobře omyjte a pokud není BIO, spařte ho 2 -3 x horkou vodou, pak opláchněte studenou, osušte, nastrouhejte najemno kůru a vymačkejte šťávu.
Celá vejce šlehejte s cukrem do pěny a pomalu přilévejte smetanu (já měla 33% ). Někdo jí mírně našlehá v jiné míse a pak přidá do vaječné směsi, zkusila jsem a nevidím velký rozdíl, proto volím jednodušší variantu.
Přidejte po troškách i koňak a šťávu a kůru z pomeranče. Potom jsem přes sítko po povrchu sypala mouku s práškem a solí. Vždy jen málo, aby se neutvořily žmolky a míchám vařečkou. Když je všechna mouka vpracovaná a těsto umíchané, posypu pecičky lžící mouky a přidám, ale jak píši v úvodu, nemusí být.
Vlijeme do tukem vymazané a moukou nebo strouhankou vysypané formy a dáme péct bez horkovzduchu asi 40 minut nejdříve na 150° a po 10 minutách zvýšíme na 170°. Tak alespoň funguje moje trouba.
Moučníky s práškem do pečiva, se sněhem nebo kvasnicemi je lepší péct bez horkovzduchu, jak jsem se dozvěděla. Opravdu vidím určitý rozdíl, bábovka se pomalu nadýmá, nepraská (to i díky počáteční nižší teplotě) a zůstane stejnoměrně zbarvená a upečená. Každý má svůj styl a zvyky, jde jen o vyzkoušení, máte-li chuť a náladu. BUON APPETITO!

Žádné komentáře:

Okomentovat