úterý 9. dubna 2019

Jablkový štrůdl

Je jablková sezona a i když recept na jablkový štrůdl není určitě nic nového ani převratného, někdy se objeví ten, který jsme ještě nevyzkoušely nebo se vyjímečně povedl a stojí za to si jej připomenout.
Přiznávám, že většinou dělám štrůdl z kupovaného, listového těsta, zkusila jsem i tažený (nic moc, v mém provedení), z tvarohového těsta, z jogurtového atd. Nedopadly špatně, ale pořád to nebylo "ono".
Na obrázcích jsem vídala pěkně zamotané štrůdlíky, z tenkého těsta, které bylo už na první pohled krásně křupavé zvenku a měkké uvnitř. Zasypané hezkou dávkou moučkového cukru, jen se zakousnout!
Nedávno jsem objevila na jednom z mých oblíbených blogů víkendové pečení recept na tukové těsto, které odpovídá přesně mým představám - tenké, tuku tak akorát, krásně se vyvaluje a hlavně se netrhá!
Na první pohled se mi tak zalíbilo, že jsem se do něj hned pustila a zde je výsledek.
*******************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
200 gr hladké mouky
125 gr másla
50 ml studené vody
1 vejce
špetka soli
NÁPLŇ:
asi 1 kg jablek (nejlepší jsou renety nebo jiná trochu kyselejší a nepříliš šťavnatá jablka)
hrst namočených hrozinek
hrst sekaných ořechů
cukr a skořice
strouhanka na posypání těsta
***************************************************************************************************************************************
Recept jsem nestydatě opsala z výše zmíněného blogu, doufám, že mi jeho autorka odpustí (mimochodem je tam spousta zajímavých, i mnou vyzkoušených, dobrot). Jen jsem nedala úplně celou dávku másla, protože se mi zdá, že tady je máslo nějaké hutnější a asi třetinu jsem nastavila kvalitním rostlinným tukem.
Mouku jsem prosála se solí, rozpustila máslo s tukem ve vodní lázni a nechala prohladnout. Pak jsem do něj rozkvedlala vejce a přidala studenou vodu. V mouce jsem udělala důlek a vlila jsem to do něj, pak jsem od okrajů přimíchávala mouku, až vzniklo hladké, poměrně lepivé těsto. Toho se nelekejte, časem ztuhne. Poprášila jsem je troškou mouky a dala do lednice.
Původní recept radí vyrobit těsto v mixéru, což bude zřejmě lepší, ale nevlastním jej, takže mi nezbylo než pracovat hezky s vařečkou. Uložila jsem do lednice původně na několik hodin, jak nabádá recept, pak z toho byl celý den i noc, ale nic se nestalo.
Připravíme náplň. Nedaří se mi nastrouhat jablka rovnou na vyválený plát, jsou pak všude. Takže do mísy,
smíchala jsem asi se dvěma lžícemi cukru se skořicí, přidala hrozinky namočené v rumu a vymačkané, přisypala sekané ořechy. Někdy dávám i lžíci meruňkového džemu pro lepší spojení, ale nemusí být.
Těsto jsem rozdělila na dva díly, dala na dobře pomoučený vál a začala vyvalovat. Opravdu vyjde hezky tenké, jen musíte dobře podsypat moukou, u prvního jsem to trochu odbyla a tak se při zabalení trošku potrhal. Dala jsem pár záplat z těsta a u druhého byla už opatrnější.
Jablka jsem rozprostřela po těstě lehce posypaném strouhankou, nechala asi 3 cm kraje, zavinula a přesunula na plech vyložený pečicím papírem.
Mělo to být spojem dolů, což se mi povedlo u záplatovaného,ale ne u toho hezky zabaleného. Takže perfektní nebyla ani jedna noha, ale kupodivu se vše upeklo jak mělo, záplaty držely,nic neprasklo a vyšly úhledné, křupavé štrůdlíky! Měla jsem z nich velikou radost a ostatní také, protože se snědly prakticky během jednoho dne.
Takže nezbývá, než poděkovat paní Míše za výborný recept a jelikož je zítra v Itálii svátek, jdu zadělat na další štrůdl!

Žádné komentáře:

Okomentovat