úterý 9. února 2016

Bramborové noky (Gnocchi di patate)


Úvodem něco k výslovnosti - slyšela jsem různé verze a málokterá byla správná - "gnocchi" se čte ňoky.
Je to pokrm, který se dá jíst buď v jednoduché úpravě s máslem a šalvějí nebo s různými omáčkami, jako rajčatovou, houbovou, se sýrem, zeleninovým či masovým ragú - záleží jen na vás, protože "gnocchi" se velmi dobře přizpůsobí díky své jemné chuti. Jejich měkká konzistence a rýhování které slouží k zadržení omáčky z nich dělá pokrm který se jen rozplývá na jazyku ale je chuťově výrazný.
A teď když jsme se tak hezky seznámili, jdeme do toho!
*********************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
1 kg brambor
250 - 300 gr hladké mouky
sůl
Na omáčku - klasickou rajčatovou:
Plechovka oloupaných rajčat (pelati) jen s malým množstvím jejich šťávy - eventuelně přidáte během vaření
nebo láhev neochuceného rajčatového protlaku
1 stroužek česneku
půl menší cibule
peperoncino
bazalka (i zmrazená) nebo oregano
sůl, olivový olej
*******************************************************************************************************************************************
Brambory uvaříme ve slupce a zatímco se vaří, připravíme omáčku.
Cibuli nakrájíme na jemno a dáme lehce podusit na olej spolu se stroužkem česneku. Kdo nemá česnek příliš v lásce, může jej nechat vcelku a po osmahnutí vyjmout, olej se jen mírně ochutí a pokrm získá pouze česnekový nádech. Jinak jen nadrobno nasekejte nebo utřete, ale pozor, rád se připaluje a hořkne, proto jej přidejte později a osmahněte velmi krátce. Poté vlejte protlak nebo rajčata - ta dobře rozkouskujte a nechte povařit až jsou na kaši. Přidejte peperoncino, sůl a bylinky.Omáčka by neměla být moc řídká.
Horké brambory oloupejte a prolisujte lisem nebo dobře rozmačkejte. Rozhodně nepoužívejte mixér, jinak získáte hmotu zvící lepidla! Přidejte sůl a po částech zapracujte mouku. Množství mouky uvádím orientačně protože záleží na tom, jak jí brambory absorbují a každá kvalita je jiná. Vypracujte hladké těsto z kterého bude možné tvořit delší válečky o průměru asi 1 - 1,5 cm. Z nich pak odkrajujte malé kousky - nočky - které na prkénku mírně stisknete vidličkou a tím získáte typické rýhování italských "gnocchi".
Vhazujte po částech do vařící mírně osolené vody a jakmile vyplavou zas na povrch, jsou hotové. Trvá to krátce, 1-2 minuty. Vhoďte první várku do mísy, na jejíž dno jste dali trochu omáčky - buď klasickou jako ve výše uvedeném receptu nebo jinou podle vaší chuti. Stačí též dát máslo a parmezán nebo olej ve kterém jste krátce osmahli šalvěj. Noky polijte opět omáčkou, posypte parmezánem a vylovte další várku a tak dále až spotřebujete všechno.
S omáčkou opatrně, abyste noky neutopili, přidat se dá vždy. Hotové noky nemícháme ale jen protřeseme.Na talíři ještě posypeme parmezánem a pak už jen BUON APPETITO!!

14 komentářů:

  1. Mňamka. Brambory máme moc rádi, jen je jich u nás momentálně ve sklepě nedostatek. Připomnělas mi, že je mám objednat a pak zkusím tvůj recept. Dnes jsou uhlířské těstoviny podle tvého receptu. Už se těším. Jsme doma jen dva, Aji je v Praze, tak bude i na zítra.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Boženko, to mě vždycky moc potěší když někdo napíše "vařila jsem podle tebe"    A taky jsi mi připomněla, že těstoviny po uhlířsku už jsem dlouho nedělala - hned napravím! A dorou chuť!

    OdpovědětVymazat
  3. Růženko, určitě nočky udělám podle tebe. Dávám si je do pořadníku.

    OdpovědětVymazat
  4. Růženko, tohle někdy zkusím, jen né s brambor na salát, myslím, že se k tomu výborně hodí brambory moučné. Já jednou udělala bramborové knedlíky ze salátovek a byl to děs, tak jak píšeš i kvalitou se můžou lišit. Díky za recept.   

    OdpovědětVymazat
  5. Já tomu vždycky říkala jenom noky, ale je fakt, že pokud někdo v mém okolí měl vyslovit gnocchi, vždycky z toho vylezlo gnoči, což mi znělo trochu jako Nšoči  . Tak jsem zase chytřejší a můžu poučovat .

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Ivo, vidím že se inspirujeme navzájem

    OdpovědětVymazat
  7. [4]:Heli, přesně tak, brambory se musí používat moučné, jinak těsto "neváže". Brambory bývají někdy zrádné Mouka se přisypává dokud se těsto nelepí.

    OdpovědětVymazat
  8. [5]:Ahoj Jani, já slyšela jak noči tak nochy - proto jsem to tam napsala aby bylo konečně jasno    To italské "cch" se čte vždycky jako "k".  Šiř osvětu

    OdpovědětVymazat
  9. Přiznám se, že noky dělám, ale kupuji už hotové. Výborné jsou třeba s brynzou a osmaženou cibulkou nebo jenom se špenátem   

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Já je taky často koupím hotové i když udělat je není zas tak složité. Tady se špenát přidává rovnou do těsta  a vzniknou tak zelené noky. Jinak jsou dobré se vším, fantazii se meze nekladou   

    OdpovědětVymazat
  11. Růženko, to vypadá moc dobře! Noky jsem zatím sama doma nedělala, ale podle tvého receptu je určitě zkusím. Mňam, hned bych si dala to tvé papáníčko.

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Já jsem se jich ze začátku trochu bála - hlavně že se rozvaří. Na to je rada jako např.u ovocných knedlíků - vhodí se jeden na zkoušku. Když nevyplave ale utopí se , je potřeba přidat mouku Pak už jsou dobré s čímkoliv   

    OdpovědětVymazat
  13. Ty nočky vypadají taky skvěle. Já bych si je jen pomastila máslem a posolila, možná posypala petrželkou.

    OdpovědětVymazat