pondělí 30. listopadu 2020

Baci di dama ( Polibky dámy aneb oříškové pusinky)

V Itálii se vánoční cukroví nepeče, alespoň ne tak, jak to známe my. Maximálně se upeče jeden druh pro "Babbo Natale" v překladu "Tatínek Vánoce" a je to vlastně Santa Klaus, který vypadá jako český Mikuláš. Ale v cukrárnách se po celý rok prodávají "biscottini", drobné sušenky a cukrovinky, vesměs z lineckého těsta, podobné těm našim vánočním. Existuje spousta receptů, každý region má svoje, často připravované jíž v dávné minulosti, ale doma už je téměř nikdo nepeče.
Jedním z takových jsou "Baci di dama", jednoduché pusinky z oříškového těsta, slepené jen rozpuštěnou čokoládou.
*********************************************************************************************************************
INGREDIENCE
100 g mouky
100 g cukru
100 g strouhaných oříšků
100 g másla
hořká čokoláda na spojení 
*********************************************************************************************************************
Všechny přísady spojíme dohromady a vypracujeme hladké těsto - vejce ani žloutky se nedávají.
Dáme jej do lednice odpočinout aspoň na hodinku. Pak vytváříme malé kuličky, které mírně zploštíme a dáme na plech vyložený pečícím papírem. Pečeme v mírně předehřáté troubě do růžova - asi na 170° zhruba 10-15 minut. Pozor aby příliš nezhnědly, jinak hořknou.
Ve vodní lázni rozpustíme čokoládu a pusinky po vychladnutí spojíme.Mírně pocukrujeme moučkovým cukrem s vanilkou.
Dávky můžete samozřejmě jednoduše zdvojnásobit, což doporučuji, protože mívají velký úspěch! BUON APPETITO!





20 komentářů:

  1. Růženko, díky za nový receptík, to ráda vyzkouším :)
    Měj prima adventní dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle pusinky jsem začala dělat před pár lety a od té doby na vánočním stole nikdy nechybí . Hezký advent!

      Vymazat
  2. Vypadají božsky, navíc tam jsou moje milované oříšky, takže je určitě vyzkouším. Díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dělají se i s mandlemi, s oříšky jsou podle mě lepší . Doporučuji dvojitou dávku! 😋

      Vymazat
  3. Zdravím do Itálie a recept určitě zapracuji do harmonogramu.
    Jen to slepení je opravdu čokoládou nebo oříškovým krémem ?
    Mám připraveno Masarykovo cukroví, tak jdu na to.
    Pečení a adventu zdar !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Originál vyžaduje jen rozpuštěnou, čistou čokoládu, pokud možno hořkou. Můžeš dát i krém, ale v tom případě bych brala trochu cukru, jsou sladké a čokoláda tam sedne víc . Masarykovo dělám každý rok, nikdy nezklame :-) Hezký advent a úspěšné pečení 🤗

      Vymazat
  4. Růženko, děkuji za ten dotek adventní Itálie a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdá se mi že advent se prožívá víc v Česku než v Itálii :-) A právě pečení cukroví tady chybí .

      Vymazat
  5. Chystám se na pečení o víkendu, nyní mám kolečko lékařů. Vypadají slibně ty pusinky. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na kolečko lékařů držím palce 🤞 Pak si můžeš dopřát sladkou odměnu v podobě pusinek , ale pozor, do Vánoc nevydrží ! :-)

      Vymazat
  6. Takove rychle peceni mam rada ,tady v tom horku se vzdy musim prinutit neco pect. Dik za recept.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to já si myslím že tady nemají žádnou atmosféru - bez sněhu , zimy, kapra, pusto prázdno na Štědrý den.. i když se myslím dost změnilo i v naší bývalé domovině .
      Docela by mě zajímalo jak probíhají Vánoce v létě :-)
      Pusinky jdou opravdu rychle, spíš si musíš dát pozor aby se nespálily. A aby se pak nerozpouštěla čokoláda 😉 Moc zdravím !

      Vymazat
  7. 2 těsta už mám připravena.Ale ony se nechtějí upéct sami."Musím" upéct perníky.Ty vyžadovaly děti i vnoučata. Zdobila jsem je jen jednou(zašly jsme s dcerou na kurz-ale já jsem byla před operací očí ☺).Jinak je zdobím jen půlku buráku.Moje polovička má rád slepovaná kolečka.Já zase miluji pečivo kynuté pod vodou a udělám mrkvové taštičky plněné malinovou marmeládou.Jen doufám,že si převedu pohon z hlavy na ruce ☺☺☺☺ Nejvíce se těším na pletení vánočky.Tu miluji.
    Dnes napadlo trochu sněhu,tak asi budu muset "přidat do kroku" s přípravami.
    Přeji klidné dny ve zdraví ☺☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásně jsi to shrnula! 😂 Ten “zkrat” mezi hlavou a rukama mám taky ! Připravím těsta, něco upeču i s předstihem a pak třeba 10 dní útlum - pak to honím poslední týden před Vánoci . Zatím mám těsto na rohlíčky 2 dávky a 4 dávky na Linecké . Perníčky budou , s burákem vyzkouším , to neznám . Tak s chutí do toho! 🤞🤗

      Vymazat
  8. Ono to jde snadno i ztrojnásobit :-) Já dneska zadělala těsto na perníčky .-) Děkuji za tip na "baci di dama"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jde s tím dělat cokoliv díky poměru 1:1:1:1 😁 Určitě se nevyplatí zůstat jen u jedné dávky . Kuličky je lepší dělat malé, nabydou. Hezký advent!

      Vymazat
  9. Díky za recept, určitě vyzkouším. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu ráda když vyzkoušíš, tady je to klasika a jako vánoční cukroví se náramně hodí 😊

      Vymazat
  10. Tak to jsou pusinky k zulibani..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak! Dalo by se i říct, že jsou jednou do pusy :-)

      Vymazat