středa 20. ledna 2021

"Cenci" (Boží milosti)

Povánoční období je charakterizováno především karnevalovými oslavami a následujícím masopustem. V Itálii jsou oblíbené sladkosti které se dost podobají těm našim - smažené kobližky v různých obdobách jako např.tvarohové, rýžové,jablkové nebo krupicové - fantazii se meze nekladou. "Cenci" jsou vlastně naše boží milosti jen mírně odlišné. V Toskánsku tento název znamená doslova "hadry" Dělají se v každém regionu pod jiným názvem, ale recept je podobný. Jinde v Itálii mají názvy jako "chiacchere" (hovory,drby) v Lombardii, "bugie" (lži) v Piemonte a tak podobně.
Mě osobně připomínají i naše krachle...zvlášť když jsou hodně tenké, např.protažené strojkem na těstoviny.
******************************************************************************************************************************************************
RECEPT:
300 g hladké mouky
50 g másla
2 vejce
1/2 prášku do pečiva
2 plné lžíce cukru
sůl - větší špetka
vanilka
šťáva z půlky pomeranče a strouhaná kůra
2 lžíce rumu nebo dezertního sladkého vína
olej (nejlépe arašídový) na smažení
moučkový cukr s vanilkou na posypání
******************************************************************************************************************************************************
Rozpusťte máslo a rozšlehejte vejce. Do mouky prosejte prášek, přidejte cukr, sůl, vejce, šťávu a kůru z pomeranče, máslo, rum a vypracujte hladké těsto. Nechte asi půl hodiny odpočinout v chladu.
Potom vyválejte tenké těsto - pokud máte strojek na nudlová těsta, použijte jej. Nakrájejte rádýlkem obdélníky asi 15x10 cm nebo podle vašeho vkusu a smažte ve vyšší vrstvě oleje. Vyndejte děrovanou naběračkou na savý papír aby se zbavily přebytečného tuku. Po částečném vychladnutí sypejte moučkovým cukrem. BUON APPETITO!




15 komentářů:

  1. Růženko, já smaženému moc neholduji, ale zavzpomínala jsem na babičku. V období masopustu se u nás boží milosti smažily :o)
    Děkuji za zajímavé čtení a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také moc nesmažím a dnes už "cenci" raději kupuji od známého pekaře. Jsou lehounké a křehké :-)

      Vymazat
  2. Růženko, cenci vypadají náramně a opravdu připomínají naše krachle. 👍 Dělávala je moje babička. Byla excelentní pekařka, pracovala v pekárně, ale i doma se vyznamenávala. I když jsem převzala rodinné recepty, nikdy mi to tak nechutná, jako tehdy od babičky. Možná je to jen úhel pohledu, či vzpomínky na zidealizované dětství. 😊
    Měj hezké a hlavně zdravé dny 💓🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já je taky kupuju od pekaře. Doma jsme je moc nedělávali, ale musím říct že italské jsou výborné. S těmi babičkovskými recepty je to asi tak, že jednak je to vzpomínka na dětství a pak i suroviny mohly být jiné než dnes. Třeba na sádle a na másle se už smaží velmi málo, aspoň tady. Hezké dny i tobě :-)

      Vymazat
  3. Hned si to vytisknu a pokusím o milosti.Ještě jsem to nikdy nejedla.
    Přeji krásný den ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli jsi je nikdy nejedla, měla bys napravit, jsou opravdu výborné. Sice neodpovídají na 100% dnešní zdravé výživě, ale jednou za čas neškodí (a potěší!)

      Vymazat
  4. Podobné se dělávají v Polsku, nevím, jak jim říkají, ale chutnají fantasticky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že v Evropě je dělají skoro všude, mění se jen název. Podobně asi jako koblihy, tady se dělají také, ale místo marmelády dávají cukrářský krém, jmenují se "bomboloni" Opravdu bomba, ale výborná 😋

      Vymazat
  5. Boží milosti dělávala maminka a byly výborné. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu věřím, maminky a babičky nikdy nezklamaly! Dneska je to samý šéfkuchař a kolikrát se člověk nenají 😉

      Vymazat
  6. Co ti budu povídat, slintám.
    Normálně slintám a tak to zakousnu jablkem.
    Tento týden jsem posílala Sofince cukroví, ta mlaskala a říkala, že peču nejlépe :)
    Mimochodem, zkrachovala pátá největší cestovka, u které mám koupený zájezd na Sicílii, tak teď z nich budu tahat peníze.
    Smutný čas tu máme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Babičky pečou vždycky nejlépe 😁 O té cestovné jsem četla, i tady dostávají na frak. Moje snacha v jedné pracuje ale tam jsou klienti stylu “ objednejte mi letenky na Maledivy s vilou, jachtou a helikoptérou.”
      Držím palce ať ti aspoň vrátí peníze, dost se cukají 🤨

      Vymazat
  7. Ahoj Růži, milosti také dělávám, recept mám od maminky,ta dělávala překládané. Byly pracné,ale výborné.Mám i několik jednodušších receptů,ty dělám častěji.A pro pobavení :-) synovec,když byl malý,nemohl si vzpomenout na název Boží milosti,tak povídá "teto budou Boží muka? :-))
    Růži,přeji pohodu a hodně zdravíčka :-) Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pracné jsou, už jen stát u plotny a smažit! Možná měl tvůj synovec pravdu, že to jsou "Boží muka" :-)) Opravdu vtipný překlep (vlastně "přeřek" :-))
      Ale stojí za to, dobrota je to úžasná. Moc zdravím!

      Vymazat