úterý 30. července 2019

Višňové řezy (Scendiletto alle visciole)

Recept, který dnes předkládám mě zaujal názvem - scendiletto (výslovnost je šendyletto) - což v italštině znamená předložka (kobereček) před postel. Úplně přesně by se dalo říct "vystoupit z postele".
Vysvětlení, proč se normálním řezům z křehkého lineckého těsta takhle říká, jsou dvě - první, že svou formou opravdu připomíná předložku, druhý že vidina skvělého moučníku k snídani vás donutí z postele přímo vyskočit!
Chystala jsem se na něj už dlouho, bohužel mě zaskočila vedra, ale nic netrvá věčně a o víkendu jsme se dočkali ochlazení a já mého vytouženého koberečku. Těsto je rychle hotové, jako náplň jsem použila višňovou zavařeninu, i když původní recept kázal uvařit višně s cukrem, přidat trochu zavařeniny a lžičku maizeny na zahuštění.
Můžete použít i jiné ovoce jako borůvky, rybíz, třešně atd. Vhodná jsou i dušená jablka nebo meruňky.
****************************************************************************************************************************************
TĚSTO:
200 g hladké mouky
100 g másla
80 g cukru
1 velké vejce nebo 1 menší a 1 žloutek
1/2 lžičky prášku do pečiva s vanilkou
špetka soli
citronová kůra
NÁPLŇ:
višňová zavařenina (nebo borůvková, rybízová, třešňová) hlavní je, aby byla HUSTÁ a pikantnější chuti
- nebo
1/2 kila višní (vypeckovaných bude asi 300 g, můžete použít stejné množství borůvek, rybízu,třešní...)
2 lžíce cukru
1 plná lžička Maizeny
trochu vody
3 lžíce zavařeniny podle druhu ovoce které použijete
************************************************************************************************************************************
Nejdříve si připravte těsto. Smíchejte mouku, cukr, sůl a prášek do pečiva a do směsi nasekejte máslo z lednice. Špičkami prstů rozdrobte a pak přidejte rozkvedlané vejce. Spojte dohromady až vznikne kompaktní těsto, zabalte do folie a dejte do lednice odpočinout aspoň na půl hodiny.
Pokud se rozhodnete pro ovocnou verzi, vypeckujte višně a dejte je vařit spolu s cukrem na mírný plamen asi 5 - 10 minut až pustí šťávu. Maizenu rozmíchejte v malém množství vody, přidejte k ovoci a povařte až vše zhoustne. Vmíchejte zavařeninu a dejte vychladit.
Těsto rozdělte na dvě poloviny - množství mi stačílo na pekáček o rozměrech 20 x 20 cm. Nejlépe se vyvaluje mezi dvěma listy pečicího papíru, těsto vložíte do pekáčku rovnou s ním, spodní část by měla vytvořit menší okraj. Propíchejte vidličkou a dejte náplň.Přikryjte druhým plátem těsta, pěkně kolem dokola uzavřete, opět sem tam propíchejte a dejte péct na 170°asi půl hodiny až zezlátne.
Po vychladnutí vyklopte z formy, můžete mírně posypat moučkovým cukrem, ale kobereček je dobrý i bez.
BUON APPETITO!

14 komentářů:

  1. Tak takovýhle kobereček bych si nechala líbit, hlavně teď po ránu, ke kafíčku .
    Díky ti za další skvělý recept!

    OdpovědětVymazat
  2. I ten můj měl premiéru u snídaně Doma chutnal, hlavně že není moc sladký. Příště zkusím variantu s ovocem.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak nevím,ale určitě na vyzkouším,hned bych se zakousla 🤗

    OdpovědětVymazat
  4. Je to chutný moučník, hlavně díky ovoci. Určitě ho upeču znovu. Zdravím! 🤗

    OdpovědětVymazat
  5. Hned v neděli vyzkouším. Máme krásné velké švestky. Z velké várky už jsou uvařená  povidla a v nich nasekané ořechy. Použiju jak švestky,  tak i povidla a výsledek bude určitě ... no mňamka.
    Diky za recept, krásný víkend. 🙋

    OdpovědětVymazat
  6. Tohle přesně patří k létu a dnes se ochladilo, že by ...   

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Mňam, švestky! A povidla s ořechy, ještě ke všemu! Pak mi dej vědět jak koláč dopadl

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Taky jsem využila ochlazení a hned zapla troubu Trvalo ale příliš krátce a chtěla bych koláč upéct znovu, s ovocem.

    OdpovědětVymazat
  9. To budu muset jednou zkusit, ale nevím, zda by to mohl manžel - diabetik. Já bych si to určitě dala.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Myslím že by mohl. Do těsta můžeš dát méně cukru nebo sladidlo a zavařenin bez cukru je na trhu víc než dost. Nebo povařit ovoce, třeba borůvky nebo rybíz, které moc sladké nejsou. Manžel je taky trochu diabetik a opatrný, ale tohle mi snědl skoro celé

    OdpovědětVymazat
  11. Vypadá to až nebezpečné jedle... Linecké těsto s ovocnou náplní, to musí být cool..

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Tahle kombinace nikdy nezklame   
    Viz linecké vánoční cukroví

    OdpovědětVymazat
  13. Růženko, ten recept byl pro mne inspirací. Udělala jsem si těstíčko, ze kterého jsem vytvarovala do pekáčku "vaničku" se zvýšeným okrajem. 1/2 kg tvarohu jsem rozdělala s vajíčkem, 1 práškovým pudingem a 10 dkg cukru. Směs jsem nalila do vytvořené vaničky a povrch jsem pokladla  ostružinami z naší zahrádky, a šup s tím do trouby. Bylo to moc dobré. Děkuji za inspiraci. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Věřím že to bylo moc dobré! Taková kombinace jako tvaroh a ostružiny nemůže zklamat Na tvarohový koláč se chystám taky, už se snad ochladí

    OdpovědětVymazat