neděle 7. července 2019

Ratatouille

Ratatouille je typický francouzský zeleninový pokrm,původem z jižní části Francie, Provensálska.
V posledních letech se dostal na výslunní hlavně díky stejnojmennému filmu se sympatickým myšákem.
V různých obměnách se připravuje po celém světě, v Itálii je jeho obdobou sicilská caponata.
Někdo dá jednoduše vařit dohromady všechny druhy zeleniny krájené na kostičky a vznikne tak jakási obdoba leča bez vajec a uzeniny. Já jsem našla recept, který se zdá trochu pracnější, ale konečný výsledek stál opravdu za to, chutě se náramně dobře prolnuly, zeleninové kostičky zůstaly vcelku, nebyla jedna rozvařená a druhá tvrdá.
Do ratatouille patří pouze papriky, lilky, cukíny, rajčata, cibule a česnek. V některých krajích přidají třeba i mrkev nebo brambory, ale to už je obměna a ne pravá ratatouille.
Pokud patříte k těm šťastným, kteří mají na zahrádce vše potřebné, připravte si zeleninu, větší kastrol, pánev a jdeme na to!
*************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE pro 4 osoby:
200 g cukínek (těch malých, pokud možno)
300 g lilků
150 g žluté papriky
150 g červené papriky
1 větší cibule
2 stroužky česneku
asi 5 dobře zralých rajčat
olivový olej
tymián, čerstvá bazalka
sůl a pepř eventuelně peperončíno
************************************************************************************************************************************
Váha zeleniny je trochu relativní, hlavní je, aby poměr paprik, lilků, cukínek a rajčat byl stejný. Očištěná se nakrájí na kostičky (papriky na proužky) a dává se každá zvlášť, takže lehce odhadnete velikost hromádek. Každá zvlášť se i opéká.
Připravte si rajčata - čerstvá spařte horkou vodou a oloupejte, nakrájejte na čtvrtiny a nechte trochu okapat. Potom nasekejte na drobné kousíčky. Lze použít i koupená drcená rajčata, ale upřímně řečeno, v letním období je to spíš prohřešek :-)
Nejdříve si na pánvi osmahnete kostičky lilků, které do sebe nasáknou nejvíc oleje. Neloupala jsem je ani nenechala vypotit, máme zde druh u kterého to není potřeba. Pokud jste zvyklí je takto upravit předem, nakrájejte je na širší plátky, posypte solí a asi po půl hodině slijte vodu kterou pustí. Opláchněte a dobře osušte, pak krájejte na kostičky o hraně asi 1,5 cm.
Opečte lilky po všech stranách do zlatova. Pak je vyjměte a dejte do kastrolu. Zřejmě vcucnou všechen olej, takže jej doplňte, nechte rozpálit a vhoďte do něj proužky paprik. Když jsou opečené (bude to trvat méně než u lilků), vyberte dírkovanou lžící a dejte opět do kastrolu. Poslední přijdou na řadu cukíny, tam stačí pár minut a přidejte je k ostatní zelenině. Teprve teď mírně osolte a ochuťte trochou tymiánu, nebo jestli preferujete provensálského koření.
Pořád na stejné pánvi necháte zesklovatět jemně nakrájenou cibulku a úplně nakonec přidáte utřený nebo propasírovaný česnek . Na ohni smí zůstat jen chvilinku, jinak zhořkne.
Přidejte rajčata a chvíli poduste. Pak vlejte do hrnce s osmahlou zeleninou a nechte prohřát, upravte solí, kořením, a nakonec na drobno natrhanými lístky bazalky - ta nemá teplo moc ráda. Lze podávat jako hlavní jídlo nebo příloha. BUON APPETITO!

12 komentářů:

  1. My to děláme jednodušeji prostě na pánvi smažíme nejprve směs lilku papriky a cukety nakrájené na kostičky, pak přidáme rajčata a na závěr česnek samozřejmě při smažení osolíme a opepříme... Tento návod ale možná také vyzkoušíme

    OdpovědětVymazat
  2. Dřív jsem to taky tak dělala, ale byla to v podstatě dušená zelenina. Každý druh zvlášť se opeče lépe a taky lépe chutná. Je to jen o něco delší příprava.   

    OdpovědětVymazat
  3. Animáč Ratatouille mám moc ráda, pokrm s tímto názvem jsem ale ještě nikdy neměla. Na mě je to nějak moc pracné (je teprve začátek prázdnin a já jsem z toho vaření fakt vyšťavená ), ale kdyby mi to někdo naservíroval, určitě bych se nezlobila .

    OdpovědětVymazat
  4. Ochladilo se, takže je vhodný čas vařit. Tuto zeleninovou dobrotu znám a moc mi chutná.
    Diky za inspiraci 🥰

    OdpovědětVymazat
  5. Vařím, vařím celý rok a miluji.
    Poprvé jsem ochutnala před 15 lety v Paříži a do jídelníčku převzala o pár let později.
    V létě mám ráda právě pro čerstvost zeleniny, i když takhle malé cukíny, si ze mne děláš prdel, néé   
    Jak to nemá tři kila, není to výpěstek

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Je vidět že nebydlíš v Itálii - tady jsou prázdniny celé 3 měsíce!
    A vaří se i během roku, v malých městech jen málo škol má družinu, vaří se v polední pauze (většinou 2-3 hodinová) nebo zaskočí babičky
    Asi i proto jsou italská jídla tak rychlá

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Po ochlazení to jde...u plotny se stojí o něco déle kvůli smažení. Ale zelenina se dá osmahnout i ráno a pak jen udělat rajčata a vhodit jí tam   

    OdpovědětVymazat
  8. [5]:    Nedělám, právě u cukinek platí čím menší, tím lepší! Záleží na druhu, ale maximálně se toleruje velikost salátové okurky..
    Tak a teď to vysvětli českým farmářům!

    OdpovědětVymazat
  9. Tak to mám také ráda určitě zkusím Vaší verzi.Jen maličké cukinky nevím nevím nikdy je nestihnu utrhnout

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Pravda je, že maličké jsem v Česku neviděla snad nikdy Mohou být i větší, stačí aby byly bez semínek, to už jsou na místní poměry přerostlé.  
    Pak záleží i na druhu, je jich docela dost.

    OdpovědětVymazat
  11. Toto asi nedám, ale mohlo by to být dobré. Věříš, že jsem lilek ještě neochutnala?

    OdpovědětVymazat
  12. ___*** ADULT DATING SITE: https://soo.gd/SOZi ***___

    OdpovědětVymazat