pondělí 25. září 2017

Bramborový salát

Na bramborový salát, jako na spoustu dalších tradičních mlsků české kuchyně, jsem se při mých návštěvách domoviny vždycky těšila. V prvních letech to byla legrace - skočilo se do nejbližšího lahůdkářství a mohlo se koupit salátů ať už bramborových nebo jiných, kolik se chtělo a málokdy zklamaly.
Pak přišla vytoužená svoboda a s ní i změny ve stravování. Do lahůdkářství, restaurací, hospůdek a podobných zařízení začal pronikat svět v podobě všelijakých specialit - někdy to bylo k dobru, někdy méně.
V případě MÝCH oblíbených krmí spíše ke zlu. Na tom "správném" bramborovém salátku jsem si pochutnávala už jen díky mým obětavým kamarádkám které mi tuto dobrotu připravovaly doma. Ale bohužel moje návštěvy nejsou zas tak časté, proto mě mlsná dohnala k tomu připravit si jej sama. Okurky sice nemáme ty pravé sladkokyselé s koprem, ale objevila jsem jedny které se jim dost podobaly, jsou malinké a křupavé, na můj vkus trochu víc kyselé ale nebudeme hledat chlup! Recept jsem dostala léty vyzkoušený domácí a šla jsem do toho. Zdá se, že salát je poživatelný, ochutnávka proběhla úspěšně a tak vám jej bez obav předkládám.
**********************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
1/2 kg brambor
100 grmrkve
100 gr celeru
100 gr hrášku
70 gr okurek v nálevu
3 lžíce majonézy
1 lžíčka plnotučné hořčice
trochu nálevu z okurek
ocet, pepř a sůl
*********************************************************************************************************************************************
Brambory uvaříme ve slupce do měkka. Zvlášť uvaříme v osolené vodě s trochou octa mrkev a celer - stačí zhruba 10 - 15 minut podle velikosti, nesmí se rozvařit. Necháme vychladnout, brambory oloupeme a vše nakrájíme na kostičky. Přidáme hrášek (dala jsem sterilovaný).
Pro zjednodušení jsem majonézu a hořčici trochu rozředila nálevem z okurek, přidala sůl a pepř a opatrně vmíchala do salátu.
Váhy jsem uvedla tak jak recept káže, ale dělala jsem trochu od oka, celeru i hrášku dala o něco méně. Taky jsem na radu jednoho kamaráda - specializovaného na výrobu bramborového salátu - nakrájela úplně malinko čerstvé cibulky, spíš nádech a nebyla na škodu.
V Itálii se prodává cosi podobného pod názvem "insalata russa" - ruský salát. Párkrát jsem se nechala nalákat, ale pochodila jsem špatně - majonézový blivajz s tvrdými kousky mrkve a hrášku, kdoví jestli tam vůbec dávají brambory a nehodlám po tom ani pátrat, stačilo mi těch pár ochutnávek.
Nevím jaké mají představy o ruské kuchyni, ale myslím že je to podobné jako třeba naše španělské ptáčky o kterých ve Španělsku nemají ani ponětí ( ale které jsou na rozdíl od toho ruského paskvilu výborné!)
Výsledkem mého snažení je mísa bramborového salátu který uspokojí mé choutky alespoň do vánoc protože jeho konzumace bude především na mě - ale ujistili mě, že nejlepší je uleželý.... takže DOBROU CHUŤ!! Usmívající se

14 komentářů:

  1. Je to takový náš národní poklad, který si každá rodina mazlí a šperkuje dle své chuti. Ten má rád to, jiný to nemusí, po každé je jinak vymazlené, ale ta chuť.
    A s řízečkem...jednou za rok je to nutnost a milá povinnost       

    OdpovědětVymazat
  2. Já mívala s kapříkem - na Vánoce. To se dělal doma, jinak se kupoval. Máš pravdu, je to náš národní poklad a těch druhů  Každý si přijde na své!

    OdpovědětVymazat
  3. To je tak hezký, jak každý dělá ten "svůj" bramborový salát úplně jinak a recept opatruje jako oko v hlavě a předává z generace na generaci .
    My ho děláme bez celeru, hrášku, octa, pepře a hořčice, přidáváme jablko, vejce, cibuli, maminka si do něj ještě dává kremžskou hořčici a kousek salámu, ale to už podle mě není bramborový salát .

    OdpovědětVymazat
  4. Někde jsem četla že originální bramborový salát jsou jen brambory, mrkev a celer, max. trocha cibule a ochutit - ocet, majonéza, sůl. Pak se " upravuje"   Se salámem (třeba šunkovým) je to už spíš vlašský, ne? Každopádně dobré jsou všechny!   

    OdpovědětVymazat
  5. Bramborový salátek, ten bych mohla aspoň jednou do měsíce. U nás na vesnici se pořádají soutěže ve vaření čehokoliv. Bývá to skvělé, naposledy se soutěžilo s fazolovou polévku. Ochutnávky, potom něco na zakousnuti a vždy to skončí u vínečka.
    Bramborových salátů bylo hodně druhů, co rodina, to speciál recept. Nejvíc povyku bylo u těch, co připravovali pánové. Každý bránil a tvrdil, že jeho je nejlepší. Po přejítí na vínečko, občas létají i facky. No, ale bez nich by to ani nebyla pravá vesnická zábava.

    OdpovědětVymazat
  6. Taková soutěž by se mi moc líbila!😂 Ve Florencii se pořádala zmrzlinová, jako každý rok, teď pojedou do USA Já právě jedu taky z Florencie, ale jen do Říma

    OdpovědětVymazat
  7. První saláty zde mi povětšinou vyhořely na majonéze. Chytlo to takovou divnou pachuť. Ale už vychytáno, tak spokojenost. Abych nezapomněla - knedlíky OK. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  8. Zkusila jsem taky několik druhů majonéz, nakonec zvítězila Calve' Knedlíky - jsem moc ráda že se povedly!! Měli by nám dát diplom za šíření české kulinářské kultury   

    OdpovědětVymazat
  9. To je ale náhoda! Právě před chvílí jsem dodělala bramborový salát na zítřejší oběd. Manžel ho miluje a povzdechl si tento týden, že ho neměl od Vánoc. No, pravda, že jsem byla i na Velikonoce v nemocnici a pak znovu, tak jsem se do něj pustila dnes. Zítra už jen k němu řízečky a mňamka je na světě. Manžel si pochutná.

    OdpovědětVymazat
  10. U nás se dělal salát bramborový bez majonézy, bez hořčice, ale dávalo se tam nakrájené vařené vajíčko a syrová cibule, celer, petržel,mrkev, nakrájené  okurky sladkokyselé. Hrášek jen někdy sterilovaný, ale nemusel být. Dělám ho stejně, jen dávám trochu-tak 2 lžíce Tatarky a už jinak nemastím ani nekyselím...

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Tak to už jste po výborném obědě! Já ho tentokrát udělala jen na zkoušku, ale příště doladím a usmažím i řízeček   

    OdpovědětVymazat
  12. [10]: S vajíčkem jsem ho měla v Praze a byl dobrý, ale tady ne každému chutná vejce natvrdo - myslím doma. Ale stejně jsem ho snědla skoro všechen sama, takže příště přidám    Tatarku zde dělají, ale podobně jako ten salát - spousta majonézy, tak si jí připravuji sama a když nemám okurky, dávám trochu kaparů - aspoň ta chutná všem

    OdpovědětVymazat
  13. Růženko, každá rodina má svůj oblíbený recept. Já do něj dávám salám a cibuli spařuji horkou vodou, aby nebyla tak štiplavá. Zeleninu do salátu si dělám každý podzim (ze zahrádky) ve sladkokyselém nálevu. Salát jsme měli na posvícení k roládě.   

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Pravda, receptů je bezpočet, zeleninu ze zahrádky bych ovšem brala všemi deseti! )Příště ho taky trochu obměním, udělám asi se šunkou, nebude už bramborový, ale vidím jí tam dobře.A usmažím si řízeček!

    OdpovědětVymazat