neděle 20. května 2012

Tiramisù

Dnes jsem udelala nas oblibeny moucnik-tiramisù. Jelikoz uz jsem ho delala nescislnekrat, obcas pripravim nejakou variantu. Jedine, co se neda zamenit, je mascarpone. Vim, ze nekdo pouziva Lucinu nebo tvaroh, je to urcite taky vyborne, ale neni to prave tiramisù.
Vyraz "tira mi su" znamena doslovne "zvedni me" a v prenesenem slova smyslu "tirarsi su" znamena povzbudit se, vzchopit se. Nazev zrejme vznikl diky tomu, ze je tam kava, liker a vejce...
Budete potrebovat:
Piskoty
2 vejce
250 gr mascarpone
2-3 lzice cukru
salek silne cezene nebo rozpustne kavy
rum
cokoladove lentilky-nebarevne , nebo nahrubo sekana cokolada
rozsekane oprazene orisky nebo mandle
kakao na posypani

Oddelime zloutky od bilku. Z bilku uslehame pevny snih. Do zloutku pridame cukr a chvili treme, pak pridame mascarpone, dobre rozmichame nebo pouzijeme rucni slehac-krem musi byt lehky. Do nej opatrne primichame snih z bilku a cokoladu.
Do vychladle kavy pridame rum (puvodni recept vyzaduje liker marsala, ale ja pouzivam s uspechem nas Tuzemak, vic nam chutna). V tom namacime piskoty a pokryjeme dno misky, ve ktere budeme tiramisù i podavat.Dame prvni vrstvu kremu, pak dalsi vrstvu namocenych piskotu. (nesmime je moc macet,jen protahnout v kave) a opet krem.
Vrchni vrstvu posypeme kousky cokolady s orisky nebo mandlemi(uspesne se da pouzit i strouhana oriskova cokolada) a posypeme trochou kakaa.

Pro experty italske kuchyne podotykam, ze originalni tiramisù je bez pridane cokolady a orisku a s marsalou-ale jak znamo, v kuchyni se fantazii meze nekladou..hlavne, kdyz nam chutna!!

12 komentářů:

  1. Tak Růženko za chvilku jsem tam u Tebe na tu dobrůtku.
    nastartuji turbo-koště a přiletím.Jejda to bych si dala.     

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Růženko, já bych přisedla k Milušce a přilítla bych taky    Tiramisu mám moc ráda    S mascarpone ho dělávám "jen svátečně" . Většinou ho dělávám z pomazánkového másla.. ale to už je spíš taková parodie na tiramisu . S mascarpone to je jinačí dobrota    Růženko, měj se moc hezky

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, Růženko, Ruža dnes pekla z křehkého těsta normální lívan s černým rybízem a drobenkou a je docela dobrý. Tiramisu nedělám, protože ho míváme u mladých, když se něco slaví a abych se přiznala jsme spíš na obyčejné buchty a ještě raději koláče - od malých až po ty velké placaté. Hlavně všechno co je s ovocem. yNaši chlapi mají rádi mák v koláčích, já zase povidla, tvaroh. Poslední dobou, když jsou už kluci z domu, moc nepeču- kvůli linii.

    OdpovědětVymazat
  4. Jestli chcete prijet, startujte, nebo na vas nic nezbyde! ) tady se po nem vzdycky jen zaprasi.[3]: Ruzo, a co takhle nejaky dobry recept z tve kuchyne?

    OdpovědětVymazat
  5. Vynikající dobrota.   

    OdpovědětVymazat
  6. No, tak to musí být dobrota.
    Teď se tedy budu hodně, ale hodně stydět, já totiž nevím, co je mascarpone. Nikdy jsem se s tím v obchodě nesetkala, nebo to přehlížím?

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Mascarpone je zde vedeny coby syr. Je to vlastne tuha slehacka, neco jako nase zkysana, ale neni kysely. Vetsinou se z toho dela tiramisu nebo podobne dobroty, ja ho nekdy pouzivam misto masla do kremu.U nas ho prodavaji, myslim ze pod timto originalnim jmenem. Asi mezi mlecnymi vyrobky(?)

    OdpovědětVymazat
  8. Růženko podívej se ke mně máš tam překvapení a stáhni si jej.Itálii zdraví Miluš

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Diky Milusko, mile prekvapko a gratuluju i tobe-zaslouzis si uznani!

    OdpovědětVymazat
  10. [4]:Víš, já jsem jich už na blogu dost uvedla, spíš ale v komentářích a dřívějších článcích. Já dělávám piškot bez mixeru nebo šlehače podle maminky (tchyně) a ten je opravdu lehoučký a ne moc sladký a nepotřebuje moc ingrediencí- osobně ho mám ráda ,,čistý", kdo chce může přidat kousky ořechů nebo čokolády.
    Jednoduše podle velikosti pekáče- dělám to normálně (na roládu ze 4) na řezy z 5 vajec.
    Kolik vajec, tolik polévkových lžic pískového cukru, tolik polévkových lžic s mírným vrškem hladké mouky , prášek do pečiva, 2 lžíce rozpuštěného zchladlého másla.
    Postup: Oddělíme bílky a žloutky.
    Z bílků vyšleháme metlou tuhý sníh (pár zrníček soli pomůže k tuhosti sněhu), v průběhu šlehání do něj po lžících přidáváme cukr. Do tuhého sněhu lehce vmícháme vidličkou jen rozmíchané žloutky, do kterých jsme přidali prášek do pečiva (tak to dělala mama) a pak po lžících hladkou mouku, nakonec lehce vmícháme to máslo. Těsto rozetřeme na pečicí papír nebo vymazaný moukou vysypaný plech a upečeme v mírně zahřáté troubě - pomaleji, aby náhle nevyskočil, ale dávat pozor, aby nebylo vysušené. Nádivky lze dávat podle chuti.
    Krém podle mamy: málo sladký:
    Ve vodní lázni nad mírným ohněm mícháme celá vejce s cukrem v poměru: na l vejce, 5 dkg cukru. Dělávám to z 3-4 vajec a 15-20 dkg pískového cukru
    Mícháme do zhoustnutí- nevařit! Nechat vychladnout. Mezitím v míse umícháme do pěny máslo (nebo tuk, jak má kdo rád) a
    do  vychladlého krému po lžících vmícháme. Je to lehoučký krém máslový.
    Pokud chceme příchuť, tak do másla při míchání vmícháváme trochu práškového kakaa, vanilky, příp. kapku rumu, ale tak, aby se nesrazilo.

    OdpovědětVymazat
  11. Na tento recept říkává švagrová, že je to piškot náročný na vejce. Dělala jsem z něj dort tak, že jsem upekla jednotlivé pláty-( krájet jako vysoký dortový korpus se nedá) do formy, kterou děláš a mezi to jsem udělala bílý a kakaový krém. Ten dort byl jako dech, ale vajec jsem spotřebovala hodně. Sladký moc nebyl, což bylo dobře.

    OdpovědětVymazat
  12. [10]: Dik za recept, piskot urcite zkusim! Jak je neco na lzice, sklenicky apod.tak to je moje! Na cerstva vejce mam prisun, tudiz neni problem.A hlavne ze neni moc sladky, to mi pak ani nechutna. Zdravim Moravu!

    OdpovědětVymazat