úterý 12. února 2019

Linzer Torte (Linecký dort)

Linzer Torte aneb linecký dort je chutný mřížkový koláč původem z rakouského města Linz a jedná se o jeden z nejstarších cukrářských výrobků na světě. Existuje recept datovaný dokonce z poloviny 17.století!Základ tvoří linecké těsto se strouhanými oříšky nebo mandlemi a ochucené skořicí a špetkou mletého hřebíčku, někdo přidává i trochu kakaa. Jako náplň je vhodná rybízová nebo jiná kyselejší marmeláda která konrastuje sladkost. Navrch se utvoří hustá mřížka z tenkých provázků těsta a nakonec se ještě posype lupínky mandlí.
Recept pochází se starší kuchařky, dělala jsem ho již několikrát, jen jsem vynechala hřebíček, protože mletý se zde neprodává a české zásoby jsou spotřebované. Dává se ho tam ale tak málo, že si toho stejně nikdo nevšiml:-) Použila jsem kulatou formu o průměru 24 cm.
******************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
200 gr hladké mouky
100 gr strouhaných oříšků
200 gr másla
120 gr cukru (zčásti lze nahradit třtinovým cukrem)
2 žloutky
1-2 lžíce mléka
1/2 lžičky mleté skořice
1 lžička prášku do pečiva s vanilkou
špetka soli
rybízová marmeláda - používám celou sklenici, zde 400 gramů. Pokud je moc hustá, trochu jí zahřejte.
mandlové lupínky
***************************************************************************************************************************************
Nastrouhejte oříšky (některé recepty uvádějí i mandle nebo ořechy, eventuelně smíchejte co máte doma)
s trochou cukru. Do mísy prosijte mouku se solí a práškem do pečiva a rozsekejte do ní tuhé máslo. Nejdříve nožem a pak prsty vytvořte drobenku, do které následovně přidejte mleté oříšky, cukr, skořici, promíchejte a nakonec spojte pomocí žloutků rozmíchaných v mléce a vypracujte na hladké těsto.
Nechte odpočinout alespoň půl hodiny v lednici , klidně i déle, nechávám i přes noc.
Z těsta oddělte zhruba 1/3 a nechte v lednici. Zbytek rozválejte tak, aby pokrylo dno formy. Já mám ve zvyku těsto mírně předpéct aby díky náplni moc nezvlhlo, stačí 5-7 minut. Pak ho trochu upěchuji, protože se většinou trochu vzduje a dám marmeládu a nakonec mřížky ze zbylého těsta, které by měly být husté a tenké.
Vyválím si různě dlouhé a poskládám jimi koláč, nakonec udělám kolem dokola okraj a trochu jej stlačím zoubky vidličky. Lehce potřu mlékem a posypu mandlovými lupínky, pak dopékám dalších asi 30 minut v troubě vyhřáté na 180°.
Tenhle způsob dvojího pečení jsem začala dělat, protože se mi stávalo že marmeláda (a ještě víc tvarohová náplň) nejen zvlhčila spodek, ale byla i příliš "spečená". Pokud podobný problém nemáte, naplňte koláč za syrova jako obvykle.
Upečený nechte prochladnout ve formě, jemně pocukrujte a krájejte na porce. Pokud chcete zachovat pravé rakouské tradice, přidejte i kopeček šlehané smetany. BUON APPETITO!

17 komentářů:

  1. Růži,koláč se ti povedl a mě dost láká Jen musím vždycky péct,když mají přijít aspoň děti,to bychom pak museli všechno sníst s manželem sami    a to by mohlo mít následky   
    Měj se moc hezky

    OdpovědětVymazat
  2. Znám a já tomu říkám Linecký koláč. A jako náplň marmeláda, nebo tvaroh a nebo strouhaná jablka. Vypadá vždy hezky a vždy také chutná. Zddraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  3. Můj oblíbený koláč. Těsto s oříškama a skořicí neznám, tak musím vyzkoušet. I já můžu péct, jen když je nás víc. Ne, že bych ho nezvládla sníst sama, ale ty následky.  🥰 🤗

    OdpovědětVymazat
  4. U nás tomu říkáme Linecký koláč, ale děláme ho bez oříšků, s pravým receptem tak nemá moc společného. Ale i tak nám chutná .

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Ten můj šel rovnou z domu našim manželátkům Prý byl moc dobrý , nezbývá než tomu věřit

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Příště taky zkusím jinou náplň, chutná nám jak tvaroh tak jablka

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Já jsem ho už dělala několikrát, je to dobré těsto, křehké. Příště udělám i pro nás, ale do malé formy

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Lineckému koláči se tu říká "crostata" a jsou mezi národem velmi oblíbené

    OdpovědětVymazat
  9. [5]:Já tomu věřím taky,Růži   

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Díky za důvěru! Už můžu věřit taky, protože včera si objednali bis   

    OdpovědětVymazat
  11. Vypadá lákavě.... pečene linecké těsto můžu..

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Linecké dělám často a ráda, dá se obměňovat a nikdy nezklame

    OdpovědětVymazat
  13. Mňam, to musí být dobrůtka! Že bych to zkusila také?

    OdpovědětVymazat
  14. Myslím že bys mohla zkusit Příprava je rychlá, není to zas taková "bomba" a jestli máš třeba domácí marmeládu tak je opravdu mňam!

    OdpovědětVymazat
  15. Růži,posílám nedělní pozdrav jen tak     

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Díky moc, hezký nedělní večer i tobě!   

    OdpovědětVymazat
  17. [16]:Taky děkuji   

    OdpovědětVymazat