úterý 17. dubna 2018

Košíčky s pomerančovým krémem a mandarinkami

Sezóna pomerančů a mandarinek pomalu končí, alespoň těch opravdu sezónních. V Itálii se vyskytuje několik pozdních druhů a jsou výborné, sladké a krásně zabarvené. Potřebovala jsem upéct něco malého na neděli a napadlo mě udělat oblíbené "jednohubky" - košíčky s krémem a ovocem. Už dlouho jsem chtěla vyzkoušet ovocný krém jen ze šťávy a Maizeny , bez mléka a vajec. Šlo to daleko rychleji než běžný krém a byl chutnější než pudink - a určitě i zdravější. Na košíčky jsem použila klasické linecké těsto s trochou kakaa.
**********************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
Linecké těsto:
280 gr hladké mouky
180 gr tuku (dávám tuk a máslo v poměru 1:1)
80 gr cukru
2 žloutky
3 lžíce kakaa
špetka soli
trochu strouhané pomerančové kůry
Krém:
300 ml pomerančové šťávy
40 gr Maizeny nebo pudinkového prášku
strouhaná kůra z 1 bio pomeranče
cukr podle chuti
Na ozdobu:
2 - 3 mandarinky nebo klementinky
******************************************************************************************************************************************
Nejdříve si připravíme linecké těsto. Prosijeme mouku s kakaem a špetkou soli a rozsekáme do ní studený tuk. Dpbře promneme až získáme drobenku, pak přisypeme i cukr, promícháme a nakonec přidáme i žloutky. Rychle spojíme v těsto a uložíme do lednice alespoň na hodinu.
Mezitím uvaříme krém. Možnosti jsou dvě - buď máte doma pomeranče a vymačkáte z nich šťávu - podle velikosti budete potřebovat asi čtyři. Nebo můžete použít koupenou, neslazenou. Prosijte Maizenu, přidejte k ní cukr a trochu šťávy, dobře rozmíchejte na kašičku a pak přilévejte zbytek. Dejte vařit na mírný plamen a míchejte, míchejte...až do zhoustnutí. nechte povařit asi 2 minuty, odstavte, přikryjte potravinářskou folií aby se neutvořil škraloup a nechte vychladnout.
Oloupejte mandarinky nebo klementinky (které se loupají lépe a bývají bez semen) odstraňte i bílou část, pak rozdělte.
Lineckým těstem naplňte košíčky /nevymazávám je, ale utvořím z těsta kuličku a její spodní část lehce protáhnu v polohrubé mouce/ dno propíchněte vidličkou a dejte péct do vyhřáté trouby na 170° asi 10 minut. Těsto se trochu nafoukne, takže dno ještě za tepla opatrně stlačím (buď obráceným koncem vařečky nebo korkovým špuntem). Vychladlé vyklopím, plním krémem a zdobím dílkem mandarinky. Můžete použít i jiné ovoce a jemu odpovídající šťávu..
Košíčky jsou určené k rychlé spotřebě, protože těsto díky krému zvlhne. Nedávno jsem četla u jednoho receptu dobrý trik - potřít je uvnitř rozpuštěnou čokoládou, nechat zaschnout a teprve pak plnit. Může se použít jak hořká tak mléčná nebo u jemných krémů i bílá. Stačí malé množství, potírá se štětečkem. Nezkusila jsem, protože už bylo hotovo (a snězeno :-)), ale příště vyzkouším.

14 komentářů:

  1. Košíčky vypadají svěže, musely být dobrounké. Název klementinky jsem nikdy neslyšela. Můžeš popsat rozdíl ? a jak je od sebe poznáme my, kteří mandarinky na zahradě nepěstujeme.  🌞 🤗

    OdpovědětVymazat
  2. Já včera dělala taky linecké, ale plnila jsem hruškami a vanilkou.
    Linecké je u nás oblíbené, takže to tvoje určitě vyzkouším.
    Krásné dny

    OdpovědětVymazat
  3. Klementinky jsou druh mandarinek, ale nemají pecky a lépe se loupou, mají tenkou kůru. Košíčky opravdu chutnaly svěže, je to dobrá kombinace

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: S hruškami jsem je nikdy nezkoušela, asi i proto že hrušky tady moc dobré neseženu. Dovoz Chile, Argentina Dobré jdou až ty letní, italské. Hezký a slunečný víkend přeji!

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Já teda nevím, ale u nás je teprve úterý , do víkendu daleko        . ale děkuju dopředu

    OdpovědětVymazat
  6. Ja myslel, že mandsrinky zraji průběžně cely rok...ale asi to budr složitější

    OdpovědětVymazat
  7. Perfektní a já tu mám holé kafe. Normálně slintám do klávesnice.   

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: 😂😂😂Já jen, že jsem četla jaký budete mít nadměrně teplý a slunečný víkend...tak jsem si myslela že se už nemůžete dočkat!

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: V dnešní době "zraje" všechno celý rok Tady je to zimní ovoce, jen některé pozdní odrůdy se sklízí až do dubna.   

    OdpovědětVymazat
  10. Kdybys byla blíž, ráda bych tě pozvala..a poznala

    OdpovědětVymazat
  11. Tohle želé z pudingu a ovocné šťávy dělám ráda v létě. Upeču piškot, na to dám krém z kysané smetany a tvarohy, posypu ovocem a zaleju. Mňamka!

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Dala jsi mi dobrý tip! Mám doma jahody, tvaroh i smetanu, teplo je jak v létě..o víkendu jdu na to! 😋

    OdpovědětVymazat
  13. Růženko, košíčky bych si taky nějaké dala, ale formičky jsem už rozdala, protože cukroví moc nedělám, to už teď spíš dcera. Ale s tou čokoládou uvnitř věřím, že je to výborný nápad.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Já mám košíčky ráda, jako všechno cukroví "jednohubky". Je s nimi jen o něco víc práce, ale výsledek stojí za to, zvlášť když jsou hezky barevné, s ovocem. Ta čokoláda je další práce navíc, ale myslím že se vyplatí, vlhnutí je totiž nejčastějším problémem.

    OdpovědětVymazat