středa 4. dubna 2018

Karbanátky s cizrnou

Cizrna, nazývaná též římský hrach, je velmi zdravá luštěnina. Obsahuje velké množství důležitých látek a díky svému složení dokáže vegetariánům nahradit i maso. Díky vyváženému obsahu se může připravovat na stovky způsobů, lze z ní uvařit výborné polévky, hlavní chod nebo jí použít jako přílohu například místo brambor, jen pokapanou kvalitním olivovým olejem. Obsahuje vysoké množství polysacharidů, bílkovin a vlákniny, což znamená, že dokáže rychle a kvalitně zasytit.
Pomáhá též snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Je nezbytnou součástí východní kuchyně, od Středomoří až po střední Asii a mimo jiné se z ní připravuje i oblíbený pokrmu Hummus.
Tentokrát jsem z ní připravila cizrnové karbanátky, ochucené kořením, které se k její jemně oříškové chutí velmi hodí. Recept je vhodný i pro vyznavače veganské kuchyně ale určitě jej ocení i ostatní strávnící, když máte chuť na "něco jiného". Příprava je velmi jednoduchá a jako příloha je nejvhodnější zeleninový salát nebo bramborová kaše.
****************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
250 gr sterilované okapané cizrny
2 větší brambory
1 menší cibule nebo šalotka
1 - 2 stroužky česneku
špetka karí, majoránky, oregána
petržel
pepř nebo peperončíno
špetka soli
1 vejce (není nutné)
strouhanka na obalení
olej na smažení
*************************************************************************************************************************
Sterilovanou cizrnu sceďte, ale ponechejte si trochu nálevu, poslouží pro eventuální zředění. Brambory oloupejte a uvařte do měkka v mírně osolené vodě.
Mezitím dobře rozmačkejte cizrnu (používám lis na brambory, můžete i rozmixovat) a smíchejte s kořením. Opatrně se solí, je-li nálev již osolený. Přidejte i velmi jemně nakrájenou cibulku a prolisovaný česnek. Prochladlé brambory prolisujte a vmíchejte do směsi.
Pokud mezi vámi není přísně založený vegán, přidejte i jedno rozkvedlané vejce pro lepší spojení, jinak můžete klidně vynechat (udělala jsem bez)
Směs bývá většinou přiměřeně hustá, ale záleží na kvalitě cizrny i brambor, pokud se vám zdá moc hustá, opatrně přilejte trochu nálevu.
Dobře promíchejte a dejte odpočinout do lednice - tato pasáž je důležitá, aby se těsto i koření v něm dobře propojili a bude se vám s ním lépe pracovat.
Pak tvořte malé karbanátky, které obalte - nejlépe 2x - ve strouhance a smažte na oleji.
Dejte na savý papír nebo ubrousek a podávejte horké s vhodnou přílohou.
P.S.Já používám buď cizrnu sterilovanou v páře, nebo suchou, která ale potřebuje den předem namočit do studené vody do které přidáte na špičku nože bikarbonátu. Pak se scedí, propláchne a dá pomalu vařit do měkka (asi hodinu a čtvrt). Již vařená je pochopitelně praktičtější.

Pokud vás zajímají i jiné recepty z cizrny z mého repertoáru. najdete je zde:

19 komentářů:

  1. Na karbanátky je spousta receptů. Já osobně mám nejraději ty klasické, ale ještě jsem ochutnala kapustové, ty mně taky chutnaly, ale jinak nevím, nevím. Omlouvám se, ale cizrnu jsem ještě neochutnala. Špatný?

    OdpovědětVymazat
  2. Cizrnu mám moc ráda, má takovou dobrou oříškovou chuť. Ráda ji připravuju na způsob kuskusu nebo bulguru, místo něj ale dávám právě cizrnu .

    OdpovědětVymazat
  3. Receptů na karbanátky je opravdu velké množství. Cizrna nám chutná na všechny způsoby a v Toskánsku je velice oblíbená, dřív to bylo jídlo chudých, dnes vyhledávaná specialita Až na ní narazíš, za vyzkoušení nic nedáš

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Má opravdu dobrou chuť, lepší než normální hrách. Receptů jsou spousty, já ji hlavně přes zimu dělám aspoň jednou týdně

    OdpovědětVymazat
  5. Cizrnu používáme jako přílohu ke všemu možnému. Karbanátky z cizrny musím vyzkoušet. Máme je rádi z čočky, fazolí, cukety, atd. Nejvíc ovšem chutnají ty, podle tvého receptu, co máš tady na blogu a to ze starého chleba.
    Hezký víkend. 🌞 🌷 🍀 🙋

    OdpovědětVymazat
  6. Ze starého chleba?!, omlouvám se, to není  nejlepší název. Je to ze staršího chleba a jsou v bezmasých receptech: jmenují se Toskánské karbanátky a jsou fakt moc dobré. 😍 🤗

    OdpovědětVymazat
  7. [6]:Starý nebo starší, hlavně aby nebyl plesnivý Toskánské karbanátky dělám často (chleba zbývá taky často ) a pro rychlejší hledání přikládám odkaz:
    http://nejenhackovani.blog.cz/1205/toskanske-karbanatky.
    Kromě cizrnových jsem dělala i fazolové karbanátky, květákové.. karbanátky jsou vděčné jídlo!

    OdpovědětVymazat
  8. Izrna je dobra, vetsinou ki jime ve smasi s jinymi lusteninami...karbanatky,jsem ještě nezkousel

    OdpovědětVymazat
  9. Růži,já se přiznám,že jsem z cizrny ještě nic nedělala,hodně o ní slyším,tak bych se měla asi odhodlat něco vyzkoušet taky Třeba začnu karbanátkama podle tebe   
    Posílám pozdravy do Itálie Za chvíli jdu na procházku do lesa okouknout medvědí česnek,ten by se do karbanátků taky hodil Ale já ho mám nejradši na chlebě se sádlem...mňám   

    OdpovědětVymazat
  10. Také patřím k těm, kteří se ještě s cizrnou osobně v kuchyni nesetkali. Mám takové nějaké "vyjeté koleje" a pokračuji v podobném trendu v jakém vařily maminka a babička.
    Nedávno mi dcera říkala, že dělala kuskus. Nechtěla jsem před ní vypadat jako úplný pitomec, tak jsem jen odvětila něco neutrálního.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]:Kuskus vaří běžně i má dcera a musím říct,že mi to u ní i chutnalo,ale sama jsem to ještě do jídelníčku nezařadila.Přitom je to i rychlý oběd,tak třeba někdy ...

    OdpovědětVymazat
  12. Cizrnu já miluju, velice často si ji vařím, nejméně jednou týdně. Sice to trvá, ale u nás ta v konzervě není chutná.
    Jednu dobu jsem jezdila každý rok do Egypta a jejich falafel, on mohla jsem se užrat.
    Tvůj recept zkusím, až přijde ta moje vegetariánka, myslím, že si pošmákneme všechny tři.
    Krásný týden

    OdpovědětVymazat
  13. [8]: Cizrna se dá použít na mnoho způsobů, moc dobrá je třeba s kousky opečené pancetty, vše se smíchá dohromady a je to bašta

    OdpovědětVymazat
  14. [9]: Jak už jsem psala, má opravdu hodně široké použití a za vyzkoušení určitě stojí. Já zas neznám medvědí česnek i když jsem i něm taky často slyšela, možná tady ani neroste. Do karbanátků by se hodil určitě!   

    OdpovědětVymazat
  15. [10]:    Teď je nových jídel spousta ale ne vždycky jsou dělaná jak mají být. Já střídám tu typicky českou jak si ji pamatuji z dřívějších let s italskou, taky většinou klasickou. Cizrna k ní patří

    OdpovědětVymazat
  16. [12]: Vsadila bych se, že ji budeš znát!    Falafel taky znám,ale ještě jsem nedělala. Měla jsem právě obavy jaká bude vaše cizrna v konzervě, já ji taky často vařím sama, nebo kupují vařenou v páře. Jestli pojedeš do Itálie kup si ji, pod názvem "ceci" což je vlastně hrách.Prodava se v krabičce (tetra pak) v každém marketu.

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Já jsem falafel dělala několikrát, jenže to jejich koření a jejich dochucení, no prostě doma to není ono.
    Jestli něco v Egyptě skutečně miluju, tak jsou to jejich dortíčky sladké jako cecek a falafel.
    Já si cizrnu nechávám namočenou přes noc a zas takový problém jí uvařit to není.
    Jsem zvyklá si jí přidávat do salátu jako významnou dodávku přírodní bílkoviny
    Příští týden mají dorazit děvčata, tak pak podám referát, jak jsem uspěla

    OdpovědětVymazat
  18. Každé jídlo by se mělo jíst u něj doma Ani tady není koření jako třeba paprika nebo kmín jako ty české, nemluvě o karí, to chutná docela hrozně. Na druhou stranu Italy ani moc nezajímá, pro ně je hlavní šalvěj, rozmarýn, tymián, peperoncino, cibule a česnek a různé bylinky ať čerstvé tak sušené.
    Ty slaďoučké dobroty mají i na Sicílii, hlavně z mandlí, marcipánu apod. Jejich cukrárny jsou vyhlášené.
    Na cizrnu se chystám i zítra, asi s pancettou
    Nechte si s holkama chutnat 🤗

    OdpovědětVymazat
  19. Růženko, recept si dávám do záložky a vyzkouším.

    OdpovědětVymazat