úterý 27. března 2018

Kdo si hraje, nezlobí!

Ještě jsme si nesvlékli kabáty a už se připravujeme na Velikonoce, letos poněkud brzy.
S přípravou jsem začala asi před měsícem, ale pozvolna, zimní čas který zde v té době panoval mě příliš neinspiroval. Ale jsou to přece jen svátky jara a v Itálii se slaví s radostí, takže nezbytná vejce a pár sladkostí je už na světě.
Velmi oblíbená je v tomto období i čokoláda, malé děti už (a ani ještě:-)) doma nemáme, tak jsem vytvořila čokoládové pralinky s náplněmi ve kterých nechyběl rum a vaječný koňak...
Snažila jsem se i o temperování (je potřeba speciální teploměr) i když úspěšná byla jen první várka, protože nejsem tak zručná abych rychle naplnila dejme tomu troje formičky aniž by se čokoláda opět nezchladila a pak už nešla dobře roztírat. Díky temperování, t.j. zahřátí čokolády na 50°, pak přidáním další čokolády a zchlazením na zhruba 30°a opětným krátkým zahřátím na 32°, se sice docílí že pralinky jsou lesklé a křupavé, ale chuťově se mi to velký rozdíl nezdá. Hlavní je, aby se čokoláda nepřehřála, rozpouštím ve vodní lázni, voda nesmí vřít a nádoba s čokoládou se nesmí dotýkat vody a pozor, aby se do ní voda nedostala, jinak se srazí. Používám nejraději kvalitní hořkou čokoládu s vyšším obsahem kakaa, nejměně 50 %, ale i mléčná nebo bílá se zpracovávají dobře, jen se rychleji rozpustí a je třeba dávat pozor na přehřátí. Používá se jen čistá čokoláda, bez přidání tuku nebo čehokoliv jiného.
Do silikonových formiček jsem nalila čokoládu a rozetřela štetečkem, dala zchladit - mělo by se tak dít na chladném místě, ale ne v lednici, já je tam dávám a nic se nestalo - pak se postup opakuje ještě jednou a po náležitém ztuhnutí se pralinky naplní asi do dvou třetin, protože musí zůstat místo na zavíčkování.
U náplně používám především fantazii, tentokrát jsem plnila následovně:
- rozmačkané sušenky typu Tatranky smíchané s trochou nutely a vaječným koňakem
- nutela s přidáním oříškové pasty (rozmixované oříšky až se z nich stane jemný krém. Musí se mixovat s přestávkami, aby se nepřehřál, pak vydrží ve sklenici v lednici i dva tři měsíce) a doprostřed jsem dala půlku opraženěho oříšku
- rozdrobené piškoty s trochou rumu a lžičkou meruňkové marmelády
- rozdrobené piškoty spařené silnou kávou a trochou mleté kávy (i sem se hodí rum nebo koňak)
- rozehřátá bílá čokoláda se smetanou a vaječným koňakem
- kokosová moučka namočená v troše teplé smetany
Další variantou může být mascarpone kam přidáte např.sekané oříšky, kousíčky čokolády, sekané pistácie apod.
Pokud budou mlsat i děti, alkohol vynecháme a kam se to hodí můžeme přidat trochu ovocné šťávy. Náplně nesmí být moc řídké a je lepší si je připravit předem do různých mističek pokud budete plnit víc pralinek a chcete mít rozmanité chutě.
Dejte opět zchladit a pak zavíčkujte čokoládou tak, aby nikde nezůstalo ani malé místečko. Opatrně zaklepejte formou o stůl, odstraní se tak eventuální vzduchové bublinky a dejte do lednice ztuhnout. Pak opatrně vyklopte.
Příprava čokoládiček je upřímně řečeno trochu "patlačka" ale když se vyloupnou z formiček, je to úžasná sodisfakce! Dejte je do papírových košíčků a uchovejte v chladu.
Jsou i vhodným dárkem. Jen tak pro informaci, tady je pár čokoládoven kde se vyrábějí opravdu vysoce kvalitní pralinky, vyznamenané na všemožných soutěžích i v zahraničí. Jsou opravdu vynikající, nepříjemná je jen cena - mezi 60 až 68 euro za kilogram..
Takže trochu upatlaná kuchyň za jejich výrobu stojí!
Co se týče ostatních dobrot, jedná se o normální linecké těsto - recept najdete zde - vykrajované formičkou na vejce a zdobené čokoládou, lentilkami a barevným sypáním nebo zdobené vykrajovátky s velikonočními motivy a pak spojené marmeládou či nutelou.
Tímto je moje velikonoční tvoření dokončeno a přeji vám všem hezké svátky a slunečné počasí!


22 komentářů:

  1. Ahoj Růženko,moc Tě zdravím!!! Máš krásně velikonočně nepečeno a napralinkováno. Pralinky se Ti moc povedly!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Alenko, snažila jsem se a jako vždy budu obdarovávat. Pralinky byla fuška

    OdpovědětVymazat
  3. Vím už dlouho, že jsi moc šikovná na ruční práce a skvělá kuchařka a cukrářka. Dnes k tomu musím přidat - a máš božskou trpělivost. Vyrobit pralinky, to bych nezvládla, na mě moc zdlouhavé.
    Jsi šikulka, všechno máš dokonalé.  🐥 🐰  🌹

    OdpovědětVymazat
  4. Vypadá to všechno naprosto úžasně. Já bonbony koupila, protože mi ještě zůstala v lednici krabice mandlí v čokoládě, které jsem vytvářela na Vánoce. Navíc chutnají jen jedné vnučce, ale ta se po nich může utlouct.
    Dnes jsem upekla šest mazanců a velikonoční věnec. Jeden mazanec už je na cestě do Krkonoš, další předám zítra.
    Stejně jako ty dávám čokoládu ztuhnout do ledničky a když spěchám, tak dokonce na chvilku do mrazáku.

    OdpovědětVymazat
  5. Jé, máš to moc krásný, takový veselý a hravý!
    Pralinky jsem taky dělávala, jen jsem je plnila marcipánem .

    OdpovědětVymazat
  6. Všem čtenářkám blogu Ruženky se musím pochlubit, že mam to velké privilegium ochutnávat cukroví, dortiky, pralinky...a nejen...přímo od pramene šikovné Růženky a můžu vás ujistit, že je vše špičkové kvality!

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Díky! Pralinky dělám tak 2x do roka Když čtu různé recepty, vypadá to jednoduše, ale....   

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Vidím že se nenudíš ! Mazanec je pro mě jen dávnou historií Tady máme něco podobného, jmenuje se "colomba" - holubička. Při troše fantazie tak vypadá Ale je moc dobrá, sypaná mandlemi jako ten mazanec. Doma jí ale nikdo nepeče

    OdpovědětVymazat
  9. [5]: Hraní je i tvoje doména, dnes jsem obdivovala tvá korálková vejce Nevím s čím je víc práce, jestli s nimi nebo s pralinkami. Nicméně radost udělají, že?  

    OdpovědětVymazat
  10. [6]:A ejhle, kdopak nám to sem zavítal Pravda, už jsme se aspoň 10 minut neslyšely😂 Za takovou reklamu si zasloužíš nášup čokoládiček!   

    OdpovědětVymazat
  11. Krásné velikonoce do Itálie.
    Vypadá to naprosto skvěle, ale nemyslím si, jak píšeš, že by to byla sranda, naopak. Kdo umí, ten umí.
    Já jsem pekla linecké a banánky a letos to bude bez mazanců, mám zablokovanou krční páteř a nejsem schopná pořádně vybouchat těsto.
    Užijte si celá rodina krásné jarní svátky a hodně pohody

    OdpovědětVymazat
  12. Moc pěkné,na tu lesklou čokoládu mám docela chuť

    OdpovědětVymazat
  13. To je tedy hostina . A krásné zdobení. Krásné jarní svátky přeji do krásné země . ZaZa

    OdpovědětVymazat
  14. Růženko, potěšila jsi mé oči, když jsem uviděla tu krásu, jsi opravdu moc šikovná a je vidět že hodně čiperná. To já bych už nedala, ale taky bývalo líp.

    OdpovědětVymazat
  15. [11]: Jednou dvakrát za rok se to dá zvládnout Ovšem pokud tě nechytne krční páteř 😣 To není dobrá společnice Taky jsem pekla  banánky a linecké, dostala jsem hezké formičky
    Přeji hezké Velikonoce a brzké uzdravení!!

    OdpovědětVymazat
  16. [12]: Byla s nimi práce, ale měly úspěch - takže vše odpuštěno 😂 Přeji hezké Velikonoce!

    OdpovědětVymazat
  17. [13]: Moc děkuji! Také přeji hezké Velikonoce a trochu lepší počasí

    OdpovědětVymazat
  18. [14]: Libuško, taky nevím jak dlouho mi to vydrží Zatím je to zábava, ráda tvořím. Však ty jsi taky nezahálela!
    Přeji vám všem hezké Velikonoce!

    OdpovědětVymazat
  19. Růženko, ty jsi byla pilná jako včelička.Syn i dcera s rodinami odjeli a přáteli odjeli letos na chalupu. Upekla jsem jim také nějaké dobrůtky. Jsme letos sami, pouze přijdou koledníci a známí.
    Přeji Tobě a celé rodině krásné Velikonoce. ☼

    OdpovědětVymazat
  20. ÓÓÓ,to je nádhery,Růži Jak to nejedlé,tak to jedlé,je paráda! Obdivuji tvou šikovnost a posílám pozdravy do Itálie Krásné Velikonoce !

    OdpovědětVymazat
  21. [19]:Letos jsme taky sami, oba synové pracují - vynahradí si to po svátcích 😋
    Většina dobrot byla ale rozdána
    Hezké Velikonoce!

    OdpovědětVymazat
  22. [20]: Díky, viděla jsem že jsi byla taky pilná! Přeji klidné a pohodové Velikonoce!🤗

    OdpovědětVymazat