středa 7. března 2018

Sušenky z pohankové mouky (Biscotti di grano saraceno)

Že se pod názvem "grano saraceno" ukrývá česká pohanka jsem zjistila až po konzultaci s překládačem. V italštině "grano" znamená obilí, ale pohanka neobsahuje lepek, tudíž se jedná o tzv.falešné - pseudo - obilí. Jako "Saraceni" byli až do středověku označováni obyvatelé Arábie a národy žijící v poušti, odkud jak se předpokládalo, pohanka přišla.
Ale ani to není pravda, rozšířila se po Evropě z východního Ruska a Asie.
Český název prý vznikl ve 13.století když po vpádu mongolských Tatarů do Čech byl jejich útok odvrácen, zbyly po nich pytle se zrním, které bylo nazváno podle nich, tedy pohanů. Tolik chytré stránky internetu.
V každém případě je pohanka plná dobrých vlastností, zdraví prospěšných a hlavně vhodná pro osoby alergické na lepek. Jak jsem se ale dočetla dál, tentokrát z italských stránek, prakticky nereaguje na kypřicí prášek, takže je lepší jí smíchat s normální moukou nebo pro ty, kteří trpí na celiachii, s kukuřičnou nebo rýžovou moukou.
Má i poměrně výraznou chuť, která nemusí být u každého oblíbená. V obchodech se dostane koupit téměř vždy jako bio produkt, čemuž odpovídá i její cena. Ke mě domů se dostala náhodou, jedna známá si jí koupila, ale pak jí ležela ve spíži, kdežto u mě našla hned uplatnění. Prostudovala jsem pár receptů a pro začátek vybrala jeden jednoduchý, podobný lineckému cukroví.
Musím říct, že jsem byla příjemně překvapená, linecké koláčky vyšly křehké, s jemně oříškovou chutí a vůní.
Použila jsem tento recept:
*****************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
150 gr hladké mouky
100 gr pohankové mouky
50 gr Maizeny (kukuřičné mouky)
150 gr másla (nebo máslo a rostlinný tuk v poměru zhruba půl na půl)
30 gr sádla (dodá větší křehkost)
100 gr moučkového cukru
špetka soli
strouhaná kůra z bio citronu
špetka prášku do pečiva s vanilkou
marmeláda podle chuti
moučkový cukr na posypání
******************************************************************************************************************************************
Těsto je bez vajec. Smíchejte všechny mouky a rozsekejte do nich všechny tuky :-) Nejdřív nožem a pak rukama vytvořte něco jako drobenku, pak přidejte cukr - lze použít i pískový, ale s moučkovým je těsto jemnější - sůl, prášek do pečiva, strouhanou kůru a znovu dobře promísíme. Já přidávám i lžíci rumu, ale to je můj zlozvyk (chápejte, vůně domova..)
Těsto rychle spojte dohromady, utvořte kouli a dejte aspoň na půl hodiny odpočinout do lednice.
Pak vyválejte na placku a vykrájejte tvary. Dejte péct do předem vyhřáté trouby na 180° (170°horkovzduch) asi 10 - 12 minut. Jakmile začnou vonět a mírně zlátnout od okrajů, je hotovo.
Vychladlé spojujte marmeládou, já použila pomerančovou a povidla (ani Nutella není marná!) a lehce posypte moučkovým cukrem.
Koláčky měly podle mých strávníků jen jednu vadu - bylo jich málo! Ale už jsem napravila a upekla další várku, určitě ne poslední... Usmívající se

15 komentářů:

  1. Ano, tato mouka je velice specifická chuťově a u nás se neshledala s úspěchem, dokonce jsem musela slíbit, že už nikdy.
    Samozřejmě, co člověk, to jiné chuťové pohárky, i když jsme zvyklý u nás doma na hodně exotické ingredience, pohanková mouka neprošla.

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem u všech receptů z pohanky viděla, že se má smíchat s nějakou jinou moukou, samotnou ne. Myslím že ideální je poměr 1:3 - méně pohanky, víc mouky.
    Teď se mi sešly další 2 pytlíky, tak budu experimentovat Zatím si nikdo nestěžuje

    OdpovědětVymazat
  3. Ja mam zkusenost, ze pohanka nasladko i na slano natahne chuť toho, s cim je vařena...na sladko svestky, hrebicek a skorice, na slano s klobasou...toto muze byt take dobre...

    OdpovědětVymazat
  4. Pohankovou mouku jsem ještě nezkoušela, ale samotnou pohanku mám moc ráda, hlavně na sladko, jako nákyp .

    OdpovědětVymazat
  5. [3]: To je zajímavé, zatím jsem vyzkoušela jen tohle těsto ale mám další kilo a půl mouky na experimenty 😂😋

    OdpovědětVymazat
  6. [4]: Slyšela jsem o pohankové kaši, ale nikdy jsem ji nejedla. Jestli nákyp chutná trochu jako rýžový, tak bych ho tak mohla 😋

    OdpovědětVymazat
  7. Cukrovíčko jak na vánoce. Pohankovou mouku na pečení nepoužívám, rodině nechutná. Zato kaše z ní, ta chutná. Děláme ji i jako přîlohu k jídlu.
    Šátečky, co máš na oválném talíři, ty dělám z tvarohového těsta. Je to rychlotěsto a rychle upečené, když se např.ohlásí nečekaně návštěva. Říkáme jim “ chrupinky”, jsou moc dobré a plní se, co je po ruce nebo se jen upečou čtverecky a pocukrují.

    OdpovědětVymazat
  8. Pohankovou mouku jsem ještě neměla, ale pokud to jen zpola chutná tak dobře, jak vypadá, tak by to určitě bylo fajn.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Vánoce jsou tu docela často - soudě podle sušenek Ty na míse jsem dělala i z normálního lineckého, jsou rychlejší než s formičkami. Příště zkusím i tvarohové, dík za inspiraci!

    OdpovědětVymazat
  10. Musím říct že s těstem se i dobře pracovalo, sušenky vyšly velmi jemné. Pohanka má svou specifickou chuť, že samotné by to asi nešlo. V tomhle složení mohu s klidem doporučit   

    OdpovědětVymazat
  11. Růženko, pohanku dávám do bramborové polévky. Tam ji manžel sní, já mám ráda pohanku jako "nastavovanou kaši". Naši mladí jedou s kamarády o velikonočních svátcích na chalupu s kamarády, tak jim sušenky upeču.   

    OdpovědětVymazat
  12. Taky ji chci zkusit vcelku do polévky a kaše je dobrý nápad. Teď u nás doma prostě frčí pohanka

    OdpovědětVymazat
  13. opravdu dobrota to musela být. Příště přijdu maximálně odpoledne. Při čtení receptů a koukání na foto se mě sbíhají sliny.   

    OdpovědětVymazat
  14. [12]: Uvařená pohanka smíchaná s bramborovou kaší je mňamka náramná.

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: [14]: Zatím jsem tady narazila jen na pohankovou mouku..musím se podívat po nějakém obchodě se "zrním"

    OdpovědětVymazat