úterý 10. dubna 2018

Koláč s ovocem a ořechovou drobenkou

Recept který jsem objevila na internetu a hned uvedla do praxe...Zaujala mě především ořechová (může být i mandlová nebo oříšková) drobenka a jablková náplň s mandlemi, která slibovala sympatickou kombinaci měkkého, vlhkého těsta s křupavou krustou...takové koláče přímo zbožňuji! Místo jablek se může dát i jiné ovoce, podle sezóny třeba hrušky, meruňky, broskve, jahody apod.
Těsto je klasické třené s přidáním jogurtu, upečené vyjde trochu víc kompaktní nebo dejte vaše oblíbené které používáte na podobný druh koláčů či řezů.
**********************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
280 gr polohrubé mouky
100 gr másla
80 gr cukru
2 vejce
špetka soli
strouhaná kůra z jednoho citronu nebo pomeranče
1 prášek do pečiva s vanilkou
1 kelímek bílého jogurtu
NÁPLŇ:
1/2 kg jablek nebo jiného ovoce (tam stačí i 300 gr)
2 lžíce rozinek a špetka skořice (pokud použijete jablka)
2 - 3 lžíce cukru podle kyselosti ovoce
3 lžíce mandlových lupínků
DROBENKA:
70 gr polohrubé mouky
50 gr strouhaných ořechů, mandlí nebo oříšků (měla jsem směs toho všeho uchovanou v lednici)
50 gr másla
50 gr třtinového cukru
******************************************************************************************************************************************
Vyndejte si všechny odměřené potřeby na těsto o něco dříve z lednice, aby měly pokojovou teplotu.
Nejdříve si připravte drobenku. Rozsekejte studené máslo do mouky a pak prsty rozdrobte. Přidejte strouhané ořechy (nebo mandle, oříšky..) a třtinový cukr. Dejte do lednice.
Jablka oloupejte a nakrájejte na čtvrtinky a pak na plátky, pokapejte citronovou šťávou aby nezhnědly. Přidejte cukr, namočené a vymačkané hrozinky a špetku skořice.
Pokud použijete jiné, mokřejší ovoce jako třeba jahody, opláchněte jej, ale krájejte až přímo na hotové těsto aby se zbytečně nenamočilo a ovoce nepropadlo ke dnu.
Na těsto utřete změklé máslo s cukrem a strouhanou kůrou do pěny, pak přidejte vejce jedno po druhém
a prošlehejte. Mezitím přidávejte po troškách i jogurt (můžete jej nahradit vlažným mlékem, asi půl hrnku). Mouku prosijte spolu s práškem do pečiva a solí a pomocí vařečky zapracujte do směsi a vypracujte do hladka.
Formu o rozměrech zhruba 24 x 30 cm vyložte pečicím papírem a vlejte do něj těsto, kterém pokladete ovocem a mandlovými lupínky, navrch bohatě posypte drobenkou.
Dejte péct do předem vyhřáté trouby na 170° asi 40 minut. Jako vždy odhadem, každá trouba peče jinak. Obecně platí pravidlo, že jak začne cokoliv do trouby vložené vonět, začneme kontrolovat!
Koláč necháme vychladnout ve formě a nejlépe jej v ní i krájíme na řezy, protože vyklápět moučníky s drobenkou se většinou nevyplácí :-)
DOBROU CHUŤ!Usmívající se

11 komentářů:

  1. Hodně podobný koláč dělá maminka, jen na vrstvu jablek dává ještě ušlehané bílky .

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrůtka se špičkovými ingrediencemi, uvařit kávičku a dobrou chuť

    OdpovědětVymazat
  3. Podobný koláč jsem pekla na Slovensku, kdy byly čerstvé meruňky. Ořechy mám v chladničce, mandle lupínky také, jen ovoce bych musela dát kompotované (mám meruňky, které jsou dost kyselé, takže... Jo, ještě mám takovou novinku: vnučky mi nastrouhaly citronovou kůru (prý z bio omytého citronu), prosypaly ji cukrem a daly do skleničky. Mám ho používat právě na pečení moučníků, krásně to voní. Chladnička je dobrá na uskladnění podobných věcí. Díky za recept.

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Bylo to přesně tak, ke kafíčku

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Jednou jsem něco podobného taky dělala ale sníh mi klouzal dolů - někde se vloudila chybička 😉

    OdpovědětVymazat
  6. Až budou čerstvé meruňky, určitě ho ještě upeču, ty se na to hodí a kombinace s mandlemi je skvělá Citronovou kůru mám taky v lednici, kamarádka v létě dodala asi 2 kila svých zaručeně bio citronů. I ořechy, ty se dají i zmrazit,zrovna tak bílky. V létě jako když najdeš!😉😊

    OdpovědětVymazat
  7. Koláč znám od své maminky. Vybavuju si chuť i vůni této dobroty. Jenže všichni kolem mne přestali jíst mouku a cukr, bez toho ho neupeču.
    Hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to bohužel ne Buď je musíš omámit tou vůní nebo ty musíš přejít na jiný styl

    OdpovědětVymazat
  9. [3]: Růžo, já dávám strouhanou citronovou kůru bez cukru do mrazáku. Při pečení ji používám a je jako čerstvá.

    OdpovědětVymazat
  10. Růženko, takové ovocné koláče jsou výborné. Na tvém koláči bych si pošmákla (jak říkala moje babička).
    Já nyní spotřebovávám loňské marmelády a na koláče také dělám různé posypky.

    OdpovědětVymazat
  11. Mě kolikrát zbydou otevřené skleničky marmelád a to pak dělám pruhované koláče 😄 Citronovou i pomerančovou kůru dávám taky do mrazáku, hodí se vždycky

    OdpovědětVymazat