pátek 23. února 2018

Řím a Gian Lorenzo Bernini

Naše zatím poslední cesta do Říma měla jako hlavní cíl výstavu sochaře Gian Lorenza Bernini v Galleria Borghese která se nachází v rozsáhlém parku Villa Borghese. Opět štěstí na římské azzurro a navíc nádherně čistý vzduch - den předtím pěkně pršelo.





Předplatné bylo povinné, každé 2 hodiny byla do galerie vpuštěna skupina maximálně 360 lidí s tím, že se můžete půl hodiny po zahájení jakéhokoliv turnusu přeptat, jestli nezbylo nějaké volné místečko.
Jeli jsme v polovině ledna a ve všední den, tak jsme si řekli že to riskneme. Po 9 hodině jsme už byli v Římě a něco po půl 10 v galerii. A koho tam nepotkám u kasy? Skupinku Brňáků! Bylo jich asi 5 a dohadovali se o koupi lístků. Trochu jsem jim vysvětlila jak je to zorganizované a vzali si další turnus, na 11. Pak za mnou přišla paní aby mi poděkovala a řekla mi, že do Říma jezdí s manželem a přáteli už asi 25 let vždy v tomto období, protože je oproti jiným sezonám prakticky vylidněno. Chodí po městě a výstavách, prostě za kulturou, nadšeni Římem. Bohužel jsme museli jít dál protože čas byl neúprosný a nestihli bychom vidět celou galerii, kromě výstavy Bernini jsou v ní i jiné skvosty i když není extrémně veliká. Jinak bychom se určitě zapovídali, byli to velmi příjemní lidé.
V Galleria Borghese byla uspořádána výstava soch, které se nacházejí jak tam tak i v jiných muzeích.Většina z nich je vytvořena na zakázku, především od papežů nebo bohatých rodin které v 17.století vládla Římu. Každá je pak vyjímečná díky neobyčejnému nadání tohoto umělce, lehkost, se kterou dokázal zpracovávat mramor jakoby to byla měkká hmota, jeho sochy nejsou chladné, bezvýrazné, ale v jejich tvářích a gestech je vidět napětí, strach, zloba nebo radost, oděvy se zdají lehké a vzdušné, vše je propracováno do nejmenšího detailu.
A kdo byl vlastně Gian Lorenzo Bernini? Než jsem přijela do Itálie, nevěděla jsem o jeho tvorbě téměř nic, jeho jméno jsem slyšela pouze ve spojení se slavnou fontánou Di Trevi ale kdykoliv se o něm mluvilo, tak jen s obdivem a úctou - "tohle je od Bernini!" Z umělců a památek jde v Itálii hlava kolem, ale o sochařství jsem se asi zajímala ze všeho nejméně. Pak ale vstoupil na scénu ON, génius baroka, sochař, architekt i malíř a bylo mi hned jasné, že tady jde o něco jiného. Cokoliv vyšlo z jeho dílny, zpod jeho rukou, bylo neobvyklé, skvostné a majestátní. Řím je plný jeho umění, kromě již zmiňované fontány di Trevi i Fontána 4 řek na náměstí Navona, fontána Barcaccia pod schodištěm na Španělském náměstí (spolu s otcem) několik dalších fontán a obelisků, kostelů jako např.S.Andrea al Quirinale i sloupoví které jakoby objímá náměstí před chrámem sv. Petra ve Vatikánu bylo postaveno podle jeho projektu, většinu z nich jsem už popsala v minulých článcích o Římu:

Gian Lorenzo Bernini se narodil 7.prosince 1598 v Neapoli a zemřel 28.listopadu 1680 v Římě. K sochařství se dostal už v raném věku, kdy sledoval svého otce, Pietra Bernini ,též sochaře původem z Florencie, při práci v jeho dílně. V roce 1606 se celá rodina odstěhovala do Říma kde v té době působili umělci jako Caravaggio nebo Annibale Carraci, protože otec dostal zakázku na zhotovení hrobky papeže Paola V a jeho předchůdce Clementa VIII které se nacházejí v kostele Santa Maria Maggiore (Panny Marie Sněžné)
Gian Lorenzo se brzy projevil jako extrémně nadaný a stal se důležitým spolupracovníkem svého otce díky kterému poznal i osobnosti vládnoucí v té době Římu jako rodiny Borghese a Barberini.
Jako jedno z jeho prvních děl ve spolupráci s otcem je označováno sousoší Koza Amaltea s Jupiterem a skřítkem (Capra Amaltea con Giove bambino e un faunetto) Podle pověsti byl Jupiter zachráněn před otcem Saturnem a odchován Ninfami kozím mlékem a medem.


Období jeho mladé tvorby bylo ve znamení malých soch "putti", roztomilá batolátka. K nejznámějším patří Putto s drakem (Putto con il drago) zapůjčené muzeem Getty v Los Angeles a "Putto kousnuté rybou" (Putto morso dal pesce). Hodně těchto sošek najdeme i v kostelích kde zdobí oltáře a ornamentální hrobky.


Byl to ale především kardinál Scipione Caffarelli - Borghese který vsadil na talent ani ne 20 letého umělce a dal mu zakázku na několik významných děl jako Enea, Anchise a Ascanio při útěku z Troje (1618 - 1619)


nebo Unos Proserpiny (Ratto di Proserpina - 1620 až 1621) kde je nejlépe vidět "přeměna mramoru v živé maso" - viz detail ruky zabořené do "masa". Proserpina byla mladá a krásná dcera Jupitera a Ceres (bohyně hojnosti) do které se zamiloval Plutone, strašlivý král podsvětí. Na jeho těle jsou vidět napjaté svaly a žíly, u nohou stojí tříhlavý pes Cerbero, který dohlíží aby jeho pán nebyl rušen a celá scéna je velice dramatická.




David (1623 - 1624) kde mistrně vystihl soustředěný výraz tváře před vrhem kamene.Tato socha je
považována za jedno z jeho nejvýznamějších děl


následuje Apollo e Dafne (1622 - 1625) . Jedná se o výjev z řecké mytologie kdy Dafne odmítne krásného Apolla a raději se nechá přeměnit ve strom než aby musela podlehnout jeho násilí. Bernini vystihl okamžik, kdy se tělo Dafne přeměňuje a její nápadník tak místo krásnéhé dívčího těla objímá jen kmen. Strom je v tomto přídadě "alloro" nebo-li vavřín kterému byly přisuzovány ochranné účinky.


Nejvíce fotografovanou sochou - vlastně bystou - se stala "Anima dannata" (Zatracená duše) a když se s ní setkáte tváří v tvář jako já, máte opravdu dojem, že na vás řve dejme tomu váš nadřízený ...(často jsem slyšela komentáře koho návštěvníkům připomíná - od tchána po ředitele apod. Někdy i klient, podle toho kde pracujete :-)) Ve skutečnosti se prý jedná o autoportrét samotného Gian Lorenza a jeho nehezkého charakteru.
Bysta také připomíná Caravaggiovu Medůzu.
Jako její protiklad stvořil bystu "Anima beata" (Blahoslavenná duše).


A něco pro potěchu oka...Satyrův tanec (Satyro danzante)..líc a rub :-))


Že Gian Lorenzo měl po kom zdědit své nadání, je vidět i výtvorech jeho otce, např. socha Zimy

....nebo Jara



Syn jej však svým talentem brzy předčil a dodnes je považován za největšího barokního sochaře a geniálního projektanta. I když se jeho nástupci snažili svými díly dosáhnout stejné velikosti, nikdo nedokázal zpodobnit emotivní napětí a vitální náboj jako on.


Mezi nejsugestivnější a famózní díla patří bezesporu "Ermafrodito dormiente" - Spící hermafrodit, znázorňující mytologickou postavu, napůl muž a napůl žena....

Gian Lorenzo samozřejmě nemohl zapomenout na svého největšího mecenáše a obdivovatele - kardinála Scipione Borghese. Ke zhotovení jeho bysty se váže zajímavá historka : na rozdíl od svého předchůdce Michelangela Buonarrotti který byl znám tím, že dlouho vybíral vhodný kus mramoru než byl spokojený, Gian Lorenzo materiálu nevěnoval takovou pozornost. Stalo se, že právě při téměř dokončené práci mramor prasknul a dlouhá jizva "zdobila" kardinálovo čelo. Nikomu nic neřekl a tajně zakoupil jiný, stejně velký kus a během 12 nocí (i když podle jeho syna Domenica byly jen tři ) kdy nepřetržitě pracoval, vytesal z mramoru novou bystu se všemi záhyby, podrobnostmi a detaily jak bylo jeho zvykem. Na fotografii to není dobře vidět, ale třetí knoflíček odspodu je nedopnutý :-)


Jeden ze sálů Galerie...

...a závěrem portrét samotného umělce, jednoho z největších italských géniů...


Je pohřbený ve výše jmenované bazilice Santa Maria Maggiore a na jeho výslovné přání nebyla zhotovena žádná impozantní hrobka jak by se dalo očekávat u tak slavného umělce, ale připomíná ho jen náhrobní deska umístěná po boku hlavního oltáře.



Po návštěvě výstavy jsme pokračovali parkem Villa Borghese ..


do Galerie moderního umění, kam vás zavedu příště, pokud budete mít zájem..i tam je na co se dívat - tolik, že nám málem ujel vlak! Mrkající

18 komentářů:

  1. Tak to byla zajímavě zprostředkovaná návštěva. Pěkné fotky a také jsem se něco nového dozvěděla.

    OdpovědětVymazat
  2. Bože, okamžitě se mi vybavila Vatikánská muzea, která jsem v letu proběhla a nemohla se moc zastavovat, dostali jsme strašně málo času.
    Děkuji moc za nádherně zprostředkovanou výstavu, pochybuji, že bych si nechala takovou krásu ujít, kdybych tam byla.
    Navíc jsi přidala spoustu věcí navíc, moc děkuji.
    Já za dva měsíce letím do Madridu, sice to není Itálie, ale i tak se těším. Dala jsem si za cíl i jiné země než je ta moje zamilovaná

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Růženko, díky za krásnou procházku  :) Nádherná dílka a určitě jste si výlet parádně užili

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Byla to moc zajímavá výstava, kterou nakonec pro velký zájem prodloužili

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Na výstavy musí být dost času, bohužel u organizovaných zájezdů se toho chce stihnout co nejvíc Me se podařilo smazat složku v Galerii blogu a tím pádem zmizely i nějaké fotky u článku..ale hbitě jsem dodala Španělsko je Itálii podobné co do způsobu života, určitě se ti bude líbit

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Ahoj Alenko, byl to opravdu jeden z mých nejhezčích římských výletů Moc zdravím!

    OdpovědětVymazat
  7. V Taliansku je nádherne, pred pár rokmi sme tam boli na dovolenke ^^

    OdpovědětVymazat
  8. To je taková nádhera, ta Prosperina nemá chybu! Skutečně jako živé "maso" .

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Ideální země na dovolenou...moře, hory, příroda, památky..pro každého neco

    OdpovědětVymazat
  10. [8]: Máš pravdu, když si pomyslím že to byl původně tvrdý kus mramoru..a nástroje které tenkrát byly k dispozici..dnes by to těžko někdo dokázal

    OdpovědětVymazat
  11. Krásné fotky, muselo to být super. Já jsem na podobné výstavě nikdy nebyla, jen v Louvru a Versaích se školou.

    OdpovědětVymazat
  12. Krása, nádhera. Všechna díla jsou perfektně, do detailu propracovaná. Nikdy jsem něco tak dokonalého neviděla a jsem ti za tuto výstavu moc vděčná. Jsi dokonale informovaný průvodce a předavatel informací. Díky. 🌹🌹
    Měli jste štěstí na římské azzurro. Momentálně je Řím pod sněhem, to už by váš výlet nebyl tak pohodový. ⛲️ 🌞 🍀 🕊
    U nás se zima drží, do rána bylo -18st. Brrrrr

    OdpovědětVymazat
  13. Toz krásné sochy...ja byl v Římě asi pred deseti lety v létě, na pamatky je zima asi lepší

    OdpovědětVymazat
  14. [11]: Stálo to za to Ráda bych se podívala i do Francie ale prozatím to nevidím

    OdpovědětVymazat
  15. [12]: Díky Bernini je můj oblíbený, řekla bych nejoblíbenější...od něj by se mi líbila i cihla Měli jsme opravdu štěstí, včera napadlo skoro 20 cm sněhu, nic nefunguje ani nejezdí...sníh se v Římě rovná katastrofě

    OdpovědětVymazat
  16. [13]: Díky já se byla podivat  na tvém blogu a moc mě potěšilo že píšeš o Košířích - bydlela jsem tam celý můj český život.Na výstavy jsou lepší zimní měsíce, je méně lidí. Jen nesmí sněžit jako teď (aspoň ne ve střední a jižní Itálii!)

    OdpovědětVymazat
  17. Páni!! Nemám slov... Ty sochy vůbec nevypadají jako sochy, ale jako lidé pod vrstvou vápna.. zvláštní přirovnání, omlouvám se. Ale jsou skutečně neuvěřitelně přirozené, živé, oduševnělé... :)
    To mě ještě víc nakopává k tomu se do Itálie vydat Řím, Florencie a Benátky,to mě moc láká.

    OdpovědětVymazat
  18. [17]: To přirovnání je náhodou trefné...sochy vypadají opravdu hodně živě, i jejich výrazy v obličeji.
    Pokud tě zajímá umění, neváhej, není lepší země než Itálie..   
    Garantito!   

    OdpovědětVymazat