středa 2. srpna 2017

Pesto z cukinek (Pesto di zucchine)

Pasta con pesto - těstoviny s pestem je velmi dobré a rychlé jídlo. Takové to klasické, originál janovské, se připravuje z bazalky, pinolů, olivového oleje, parmezánu, pecorina a česneku. Nebyli by to Italové kdyby na každou z těchto ingrediencí neměli svá pravidla - bazalka jen s malými lístky, dokonce pouze ta pocházející z jedné části Janova a opatřená ochrannou známkou DOP (Di Origine Protetta - chráněný originál) pinoli a olej extra panenský též z ligurského pobřeží, Parmigiano Reggiano extra uleželý (nejméně 30 měsíců) a Pecorino sardo (ovčí sýr ze Sardinie) Fiore sardo též DOP. Dokonce i česnek má pocházet pouze z oblasti Vessalico blízko ligurského města Imperia, protože má jemnější chuť. A hlavně žádný mixér, ale používat striktně hmoždíř! Jen tak se uvolní ty pravé chutě a aromata..
Jedině takové pesto se smí honosit názvem "originale genovese", originál janovské. Jako téměř u všech krajských, oblastních nebo národních specialit, je opatřeno výše zmíněnou ochrannou známkou DOP anebo také DOC (Di Origine Controlata - kontrolovaný původ) a tento název se ujal i v běžné mluvě, takže když vám Ital o něčem řekne že je to "doc" (čte se "dok") máte co dělat s něčím opravdu kvalitním.
Tohle je ovšem teorie, i když stále existují výrobci - většinou malé, soukromé podniky nebo typické restaurace - kde dostanete "pesto alla genovese" jak má být. Pak ho vyrábí prakticky kde kdo i když se samozřejmě nesmí honosit značkou DOP nebo DOC, je to trestné (pokud se na to ovšem přijde - ale často se přijde :-))
Když čtete ingredience na obalu, dozvíte se leccos...Některé pesto je ale velmi dobré, jiné méně (hlavně bývají dost slaná) a nemám pro vás dobrou zprávu - to co se prodává v českých supermerkatech je jedno z nejhorších, aspoň to které se mi dostalo pod zuby - a nebylo ani to nejlevnější. Většinou podobné výrobky "original Italy" venku nekupuji, ale v nějakém pohnutí mysli jsem se chtěla přesvědčit, jestli je kvalita opravdu tak hrozná jak se povídá a bohužel asi je. Nepamatuji se jaká to byla značka, chutnalo jako zde to z diskountu, ale cena příliš diskount nebyla.
Chtěla bych být optimista a říct že jsem měla jen smůlu, ale většina mých českých kamarádek tvrdila, že pesto nerada protože není dobré, dokud ho neochutnaly tady, nebo jsem jim ho nepřivezla - a já kupuji to se značkou našeho supermerkatu nebo ho dělám doma a rozhodně nejezdím pro suroviny až do Ligurie.
Ale proč jsem vůbec sepsala tento román - dnes jsem udělala pesto z cukínek a jelikož bylo opravdu dobré, hned se s vámi podělím o recept. Pesto totiž je název pro cokoliv "pestato" - rozdrceného, takže ho můžete dělat i z jiných surovin než z bazalky, kromě cukín se připravuje třeba z ořechů, ze sušených rajčat a nevím z čeho všeho možného (ale zjistím a vyzkouším).
A teď už to naše cukínové:
******************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE pro asi 250 ml pesta:
200 gr cukinek (malé, bez jader)
hrstka bazalkových lístků
30 gr oloupaných mandlí
4 plné lžíce strouhaného parmezánu (Parmigiano Reggiano, Grana Padano nebo i Gran Moravia)
2 plné lžíce strouhaného ovčího uleželého sýru Pecorino
100 ml olivového extra panenského oleje
stroužek česneku
špetka soli (ale nejdřív ochutnejte, sýry jsou už dost slané)
******************************************************************************************************************************************
Cukíny dobře omyjte a odžízněte konce, pak nastrouhejte na hrubo a nechte na cedníku odpočinou asi půl hodiny aby ztratily přebytečbou vodu. Bazalka by se neměla omývat, ale jen otřít vlhkým hadříkem, aby neztratila aroma. Připravte si mandle nebo mandlové lupínky. Natrouhejte oba sýry, oloupejte a utřete česnek, ze kterého vyjměte prostředek, bude pak stravitelnější. Pokud ho nemáte rádi, můžete vynechat - v původním receptu ani nebyl ale zdá se mi, že tam "pasuje".
Do mixéru dáme vymačkané cukíny, sýry, bazalku a oloupané mandle a začneme mixovat - krátce zapneme, vypneme, přilijeme trochu oleje, opět zapnout na pár otáček, vypnout, přidat olej atd, až jej spotřebujete. Kdo chce přidat česnek, ať ho dá až nakonec a krátce promixuje. Konzistence záleží na vaší chuti, já nechávám pesto trochu hrubší, někdo má rád spíš jemnější.
Pokud ho chcete upotřebit hned, dejte ho do mísy do které se pak vejdou i těstoviny. Když jsou uvařené, sceďte je, dejte do mísy a pěkně promíchejte aby se obalily pestem.
Jestli ho chcete použít později, můžete jej buď zmrazit nebo dát do skleničky a povrch zalít olivovým olejem - v lednici vydrží 2 - 3 dny. Můžete jej zamíchat i do uvařené rýže nebo jako pomazánku, třeba na jednohubky.
Pokud vás zajímá pesto ořechové, recept na něj najdete zde .BUON APPETITO!Usmívající se

8 komentářů:

  1. Díky za recept, je výborný pro ty, co cukíny pěstují nebo dostávají- jako jsme třeba my.

    OdpovědětVymazat
  2. Cukíny naštěstí i přes vedro rostou. Dcera dělala minulý týden ořechové pesto a bylo to s těstovinama moc dobré. Pro mě hlavně, že je tam bazalka.
    Chtěla jsem porovnat ořechové pesto s tvým receptem, jenže po kliknutí na "zde" to po mě chce nějaké přihlášení, takže nic. 🤷‍♀️ 😂

    OdpovědětVymazat
  3. Doufám že ho někdo upotřebí, dá se udělat i do zásoby..letos se opravdu urodilo

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Boženko zkus kliknout znova, mělo by to fungovat... Okopírovala jsem 1.odkaz přímo z administrace blogu, místo z toho  mého    Pesto se mi líbí hlavně proto, že se nemusí vařit!!    Zdravím !

    OdpovědětVymazat
  5. Opravdu včera ořechové pesto nešlo otevřít.
    Dnes už mi naskočil tvůj recept z 19.9.2012, takže jsem zjistila, že to z minulého týdne je dělané přesně tak. Moc dobré. Dnes jsme si dělali "cukeťák" a i něm bylo skvělé.
    Momentálně je na slunci 47st., a noc byla hrozná, snad bude dnes v noci lépe.
    🌞 🏊‍♀️ 🍧 🍺

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Nešlo otevřít protože jsem to špatně zadala je fakt horko Já dneska dělala omeletu s cukinami (frittata con zucchine)    Máme "jen" 37 - ve stínu samozřejmě..a žádnou šanci na alespoň mírné ochlazení

    OdpovědětVymazat
  7. Už jsme si to jednou psali, neumíme pěstovat malé cukínky, neumíme.
    Na zahradách lidé pěstují půl metrová hovádka plná vody a pecek. Je to náš národní nešvar, čím větší, tím pyšnější pěstitel. O chuti se zmiňovat nebudu.
    Minule jsem urazila sousedku, že skutečně takové monstrum nechci, jsem v tomto neoblíbená.
    Občas se mi stane, že v Lidlu mají tyto malé a já si přijdu jako v ráji.
    Moc se těším na září, jedeme zase do malého hotelu, kde si pan kuchař dává záležet, jeho minestrone je fenomenální   

    OdpovědětVymazat
  8. Co se cukínek týče, lepší to asi nebude, v módě jsou prostě velké Mě říkají, že ty malé jsou nezralé
    Ale už brzy si užiješ nejen jich, pan kuchař určitě ví jak na to Tyhle malé, rodinné hotýlky jsou úplně nejlepší, to nejedeš do hotelu ale domů k někomu kdo tě rád vidí   

    OdpovědětVymazat