čtvrtek 18. června 2015

Babiččiny dortíčky (Tortine della nonna)

Originální název receptu je Torta della nonna - Babiččin dort pečený v koláčové formě,ale v mnoha pekařstvích nebo cukrárnách jej najdete i v podobě menších dortíčků. Jde o typický toskánský koláč ze dvou vrstev lineckého těsta plněných cukrářským krémem a navrchu posypaný pinoly. Lze jej připravit i bez vrchní vrstvy těsta jako jsem to udělala já. můžete zvolit jak první,tak druhou variantu. V každém případě je lepší nejdříve spodní těsto mírně předpéct protože jak jistě znáte i u jiných vlhkých náplní,např.tvarohu,těsto se špatně propéká a někdy zůstane napůl syrové.
Problém bude spíš sehnat dobré pinoly. Už víckrát jsem slyšela že pinoly prodávané v Česku bývaji nahořklé a nedobré, někdy i nehezky "vonící". V tom případě se jedná o staré pinoly a je lepší je nahradit např.mandlovými lupínky.Bude vám to trochu víc chřupat :-). A když už se takto "prohřešíte" oproti originálu,můžete do krému přidat i trochu čokoládových peciček nebo udělat rovnou čokoládový krém...Získáte tak "dortíčky české babičky" Smějící se
INGREDIENCE:
LInecké těsto:
300 gr hladké mouky
100 gr cukru
200 gr tuku nebo másla
2 žloutky
špetka soli
citronová kůra
vanilka
Do mouky přidáme sůl a rozsekáme studené máslo nebo tuk. Dobře promneme až získáme drobenku.Pak teprve přidáme cukr, trochu strouhané citronové kůry a vanilky, opět promneme a nakonec dáme rozmíchané žloutky. Rychle spojíme v těsto a uložíme do lednice zabalené v potravinářské folii aspon na půl hodiny.Mezitím připravíme cukrářský krém. Přikryjeme jej folii aby se neudělal škraloup a necháme trochu zchladit.Jestli budete dělat koláč vcelku,použijte formu o průměru 24 - 26 cm. Na dortíčky jsem dala formičky o průměru 10 cm. Rozválejte těsto (jestli chcete dělat i vrchní vrstvu,oddělte asi 1/3 ) a vyložte jím vymazanou a moukou vysypanou formu. Nechte trochu vyšší okraj,spodek propíchejte vidličkou a dejte do trouby předpéct - stačí 8-10 minut. Pokud se těsto vzdouvá,znovu propíchnu a trochu vidličkou stlačím - většinou to stačí.Pak jej vyndáme z trouby a po chvíli nalijeme krém.Pak buď posypeme hned pinoly (nebo mandlemi) anebo přikryjeme druhou, o něco tenčí vrstvou těsta.Dobře přitlačte ke spodní vrstvě těsta a posypte jako v předchozím případě.Není uvedeno vejce na potření,takže je trochu přitlačte, mršky rády padají:-))
Dáme zpět do trouby a dopečeme. Pokud by pinoly nebo mandle začaly moc zlátnout,přikryjte je alobalem.Upečené a prochladlé vyklopíme z formy a cukrujeme moučkovým cukrem.

15 komentářů:

  1. Další zákusek, co neznám. Dortíčky vypadají lákavě, ale budou muset počkat, až přestanou vedra. Diky za tip, už vím, při jaké příležitosti je udělám. Dcera bude mít brzy narozeniny a tohle bude překvapivá novinka.

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsem využila těch pár chladnějších dnů co tady bylo,ale už to zas na pečení moc není. Mám ale ve forotě ten nepečený dort s kokosem Někdy si dělám košíčky dopředu když se dá stát u trouby - dají se i zmrazit.
    Zdravím!!

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to, jako vždy, naprosto skvěle, ale mám asi hloupou otázku, co jsou to pinoly?

    OdpovědětVymazat
  4. [4]:Otázka je na místě,není to zrovna český produkt Možná ti víc řeknou piniové oříšky..Jsou schované v šiškách pinií,to jsou středozemní borovice. Jsou podlouhlé a oproti oříškům měkké.Voní lesem )V Česku je prodávají,ale jak píšu ve článku,někdy nebývají to "pravé oříškové" Pak je lepší nahradit mandlemi.

    OdpovědětVymazat
  5. [6]: Díky za vysvětlení, piniové oříšky znám, ale nějak mě to netrklo .

    OdpovědětVymazat
  6. [7]: Já mám spíš dojem že jsem si "počeštila" italský název - pinoli. Možná že v češtině ani neexistuje a jsou prostě jen piniové oříšky   

    OdpovědětVymazat
  7. Jsou to takové dortíčky určitě dobré. My jsme ale všichni víc na ovocné věci. Připomnělo mi to řezy, které dělávala tchyně- mimochodem moc dobrá kuchařka, předávaly jsme si krajové recepty. Ona mně maďarské a já jí naše moravské.
    Byly z lineckého těsta, také trochu předpečeného, na tom tvarohová náplň a napovrchu piškotové těsto. Po upečení se to  polilo  čitronovou  polevou a po ztuhnutí nakrájelo na řezy. Tomréž se mohlo udělat s náplní z mletých ořechů, rozmíchaných s meruňkovou marmeládou a pak zase nahoru piškotové těsto. To se polévalo čokoládovou polevou a krájely se menší řezy. Bylo to trvanlivé a moc dobré pečivo.

    OdpovědětVymazat
  8. citronovou polevou -  a bylo to totéž

    OdpovědětVymazat
  9. [10]: S piškotem jsem to nikdy nezkoušela ale trvanlivé pečivo mám moc ráda - jak to trochu oschne,už to nechce nikdo jíst a je to na mě protože je mi líto vyhazovat.Zapisuji do receptáře!   

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Růži, ty řezy se dělají na plech jen tak slabší vrstva lineckého, mleté ořechy s marmeládou (kyselkavou je lepší a už do toho nemusíš nic přidávat-možná kápnout rum) potřít třeba hned bez zapékání a jen tak z 4-5 vajec ušlehaný piškot rozetřít a upéci. Pak ponechat na plechu vychladnout, potřít čokoládovou polevou (čokoláda na vaření s trochou másla, aby se  mohla krájet bez praskání), nechat ztuhnout. Přímo na tom plechu krájet jen na řezy 2,5 x 6 cm. Dá se to hned jíst a navíc to neztvrdne jako jiné cukroví. Zkus to, u nás to šlo vždy na odbyt.

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: Určitě zkusím a moc díky za vysvětlení.Už jsem si to zapsala.Ten rum tam dám, s ořechama je to výborná kombinace    Vozím si ho vždycky z Prahy,ten místní není tak voňavý

    OdpovědětVymazat
  12. No...Růženko, trochu jsem se oddávala v zahraničí zmrzlince, tak si budu muset sladké tečky odpustit

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: Jo,to znám    Tady je teď taky počasí spíš na zmrzlinu nebo max.na nepečené dorty.Ale pořád jsou to pěkné kalorie

    OdpovědětVymazat