pátek 12. března 2021

Fazole s okem (Fagioli dall’occhio)

 Dnes vám představím další toskánský recept, který můžete klidně připravit i u vás doma, protože k jeho přípravě se používá i jeden typicky český produkt -  tlačenka! Když jsem jí tady viděla poprvé, říkala jsem si, kdovíjak bude chutnat, to je přeci české, kdoví co tam dali. Soudila jsem tak i po zkušenostech s různými recepty  “made in Italy”  v zahraničí. Ale v případě tlačenky (italsky “soppressata”, v Toskánsku zvaná soprassata ) jsem byla příjemně překvapená. Připravuje se přesně jako u nás že zbytků prasete i vzhled je stejný .Je velmi chutná, žádné chrupky nebo kousky tlustého, s přidáním pepře, koření (přesné složení se mi nepodařilo zjistit) drceného rozmarýnu, česneku .... prostě kvalitní pochoutka. V téhle verzi se najde v Toskánsku , ale například na jihu Itálie se podobá salámu a je pikantní , s peperončínem. Toskánské uzeniny jsou dost slané a kořeněné, proto je toskánský chléb bez soli. Sám o sobě mi nechutná , ale k jejich uzeninám by se jiný nehodil. Krájená na slabé plátky jako salám je vynikající mezi dvěma krajíci čerstvého chleba, ale v zimě jí dělám spolu s další typicky toskánskou potravinou - malé fazole zvané “fazole s okem” (fagioli all’occhio). Jejich výhodou je, že mají velmi tenkou slupku a jsou tím pádem dobře stravitelné. Kromě receptu, který dnes uvádím se mohou používat jako příloha k masu nebo k jakémukoliv jídlu kam se hodí fazole, do zeleninových polévek, do salátů apod. 

******************************************************************************

INGREDIENCE pro 4 osoby

300 g fazolí s očkem

200 g tlačenky 

cibule podle chuti

olivový olej 

sůl a pepř podle chuti

******************************************************************************Den předem ( alespoň na 12 hodin) se fazole musí namočit do studené vody jako většina luštěnin a pak se asi hodinu vaří na mírném plamenu do měkka. Tlačenku vyndáme včas z lednice , nesmí být studená a nakrájíme na plátky (tady se krájí na stroji jako šunka nebo salám) a pak na malé kousky . Jestli jí máte vcelku, nakrájejte jí na malé proužky. Připravte si i cibuli , nejlépe čerstvou jarní, kterou nakrájejte na tenké plátky . Do nahřáté mísy vložte velmi horké fazole a hned přidejte tlačenku. Dobře zamíchejte. V teple se tučnější části tlačenky rozpustí a ochutí fazole, nakonec přidejte i cibuli a trochu olivového oleje. Podle potřeby můžete dosolit a opepřit, jak má kdo rád. Já většinou nepřidávám nic, protože místní tlačenka je už ochucená sama o sobě .Jestli máte chuť tlačenky spojenou s cibulí a octem, můžete klidně pár kapek přidat , nic se nezkazí . 

Použít se dá i jiný druh fazolí , lépe je věnovat jim trochu času a uvařit si je doma než použit konzervované.

Důležité je podávat pokrm ihned, dokud je horký . BUON APPETITO! 









10 komentářů:

  1. Když jsem četla recept, říkala jsem si, že mám velkou fantazii, ale vážně tlačenka s fazolemi? 😀 A pak vidím, že vaše tlačenka je úplně jiná, než ta naše a že musí být k fazolím stejně dobrá, jako naše uzené 😊.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Českou tlačenku jsem viděla a jedla naposled asi před 30 lety😁 Pamatuji se že byla víc tlustá a měla nějaké chrupky. Tady se krájí na jemno jako třeba šunka. 😊

      Vymazat
  2. Růženko, recept vypadá hodně zajímavě. Toskánská tlačenka vypadá na pohled jako uzenářská tlačenka, která je u nás k mání.
    Měj hezké a zdravé dny. 🍀💓

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď jsou nové typy všeho, já znala tlačenku jen jednu😊 Zdravím a hezký víkend!

      Vymazat
  3. Růženko, tlačenku (když je libová) mám občas ráda. Teplou by mě ji jíst nenapadlo, ale když to tu u Tebe vidím a čtu, tak bych to hned ochutnala.Zdraví Tě Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě by taky nenapadlo jíst jí teplou, ale tady ráda vyzkouším jejich speciality. A zvlášť starou, toskánskou kuchyň , kdy se uvařil chutný oběd že tří ingrediencí . Zdravím a měj se hezky! 😊🤗

      Vymazat
  4. Ruženko, tak nevím, zda bych toto jídlo dala. Fazole mám ráda,ale tlačenku ne. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Italská, resp.toskánská, by ti chutnala ! Já jí taky moc nemusela , ale tady je spíš jako dobře ochucený salám 😋

      Vymazat
    2. To mě těší že jsem ti udělala chutě 😁 Jde to i s jinými fazolemi když neseženeš ty okaté. Hezké dny přeji 🤗

      Vymazat