pondělí 8. května 2017

Koláč "zebra"

Pruhovaný koláč zvaný též koláč zebra asi většina z vás zná, já ho znala taky (od vidění) ale nikdy jsem ho nedělala. Pak jsem dostala nový recept od kamarádky která sice není veganka ale fandí receptům bez vajec a bez másla a řekla jsem si, zkusím to - v nejhorším se vyhodí trocha mouky,cukru, oleje a jogurtu! To jsou totiž základní ingredience, pak ještě trochu kakaa a můžeme začít..
**********************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
1 kelímek jogurtu (zde 125 gr ale klidně může být i 150 - vyzkoušeno)
-s příchutí nebo bez, jaký máte právě doma
---------------------------------------------------------
Dále se bude měřit na kelímky od jogurtu :
3 kelímky mouky
2 kelímky cukru
1 kelímek rostlinného oleje (nejlépe slunečnicový)
1 prášek do pečiva s vanilkou
1/2 kelímku vody (přibližně) - bylo psáno minerálka ale neperlivá tak jsem dala obyčejnou vodu
2 plné lžíce kakaa
špetka soli
můžete přidat i trochu strouhané pomerančové kůr y
************************************************************************************************************
Na tzv."kelímkové recepty" mám v zásobě pár vymytých kelímků, kterými měřím suché ingredience, do toho od jogurtu dávám olej, vodu nebo mléko, prostě ty mokré. Pokud nemáte žádný náhradní, musíte jogurt vyndat do misky, vymýt a dobře usušit kelímek a pak se začne odměřovat.
Do mísy dáme 3 kelímky mouky - použila jsem hladkou a trochu polohrubé - tady je bílá mouka pouze hladká takže v receptech není uvedeno jinak, ale mám trochu české polohrubé a dělám směsky :-)). Prosijeme do ní prášek do pečiva a přidáme špetku soli, promícháme.
Jogurt smícháme s cukrem, olejem a vodou a máte-li se strouhanou pomerančovou kůrou.
Tuto směs pak přidáváme do mouky a mícháme až vznikne hladké těsto.
Polovinu dejte do jiné misky a vmíchejte do ní prosáté kakao - je-li třeba, trochu rozřeďte.
Kulatou formu o průměru asi 22 cm vyložte pečicím papírem nebo vymažte tukem a vysypejte moukou. Doprostřed dejte lžíci světlého těsta, na něj opět doprostřed lžíci tmavého, pak světlé na tmavé .. atakdále. Použijte 2 lžíce, na každé těsto zvlášť, jinak se světlé zabarví a nebude to ono.
Po vypotřebování obou těst budete mít ve formě něco jako terč - nebo letopočet rozříznutého kmenu.
Dejte péct na horkovzduch při 170° asi 25 minut. Jako vždy záleží na vaší troubě, takže nejjistější je zkouška špejlí zda je upečeno jak má být.
Koláč nechte trochu prochladnout, pak vyklopte. Mírně pocukrovat, aby lépe vynikly pruhy, ale ty jsou vidět i na řezu, takže se řiďte svou chutí a zvykem. Dobrou chuť !! Usmívající se

12 komentářů:

  1. Krásný den a tohle já určitě vyzkouším, jednak to vypadá luxusně a nápaditě, navíc to jsou dostupné ingredience, které jsou stále doma     

    OdpovědětVymazat
  2. Zebrový koláč znám a je moc dobrý. U nás by mi neprošel, pokud bych do něj nepřidala rozinky.
    U nás je svátek a sluníčko, konečně. 🌞 💐

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Růženko, díky za receptík. Koláč vypadá moc dobře a určitě ho vyzkouším

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: To mě taky zlákalo - ingredience - protože když se mi líbí nějaký recept, většinou mi aspoň jedna chybí   

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Rozinky můžeš klidně přidat, jen místo zebry budeš asi mít leoparda   

    OdpovědětVymazat
  6. [3]:Ahoj Alenko, můžeš to udělat i z jiného těsta, podle tvé chuti. Ono jde hlavně o to "zebrování"   

    OdpovědětVymazat
  7. Růženko, koláč vypadá skvěle a určitě i tak chutná. Určitě brzy vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Libuško, je jednoduchý na přípravu a hlavně tohle těsto ti určitě neublíží    Moc zdravím!!!   

    OdpovědětVymazat
  9. Vypadá fantasticky!Já jsem zjistila, že hladkou mouku jde úplně v klidu použít na skoro všechny koláče, jsou to jen předsudky, že tam se musí polohrubá, tam poměr ten a ten .

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Díky! S moukou to je asi pravda, dřív jsem měla jen hladkou a taky to šlo. Teď dobré duše přivezly i polohrubou, tak experimentuju

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Díky! Od šikulky chvála potěší   

    OdpovědětVymazat