sobota 4. června 2016

Rösti


Dnešní recept je švýcarského původu a v Itálii se s ním setkáte hlavně v oblasti Tyrolska Alto Adige jehož kuchyně je švýcarskou, německou i rakouskou hodně ovlivněna. Jedná se o obdobu našich bramboráků ale příprava je o něco jednodušší a jsou méně kořeněné. Dělají se buď vcelku a pak krájí na na díly nebo čtverce anebo právě jako naše bramboráky na malé pánvičce.
*****************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
600 gr brambor
1 menší cibule
sůl a pepř
Olej, nejlépe olivový nebo sádlo na vymaštění pánve
*****************************************************************************************************************************************
Zvolila jsem základní, nejjednodušší variantu, ale pro mlsné jazýčky lze přidat pokrájenou šunku, slaninu, pancettu apod.
Brambory se používají buď syrové - v tom případě je musíte po nastrouhání dát na síto, nechat dobře okapat a vymačkat - nebo napůl vařené ve slupce (vaříme asi 15 - 20 minut, musí zůstat tuhé) a vychladlé, nejlépe přes noc - pokud nezapomenu, dávám přednost tomuto postupu. V každém případě se pak oloupané nastrouhají na struhadle na hrubé nudličky, smíchají s nadrobno krájenou cibulí a ochutí solí a pepřem. Do syrových brambor můžete přidat i lžíci mouky aby nasákla přebytečnou vlhkost. Pak vymažete pánev malým množstvím oleje nebo sádlem - přiznávám že používám sádlo, přeci jen udělá lepší kůrčičku. Když je pánev rozehřátá, dáte bramborovou směs do pánve a obrácenou lžící rozetřete a hlavně pěkně umačkáte po celé ploše. Opékáte až se zespodu hezky upeče (asi 5 - 10 minut) a během pečení občas přimáčknete lžící ke dnu.Pak opečete i na druhé straně - pomáhám si talířem nebo pokličkou na kterou rösti sesunete a obrátíte.
Existují různé varianty - už zmíněné s uzeninou nebo s nastrouhanou cukinou případně se sýrem - záleží na vaší chuti a spíži. Někdo přidává i trochu koření nebo sekaný rozmarýn.
Podávejte horké.

19 komentářů:

  1. Ahoj Růženko, rosti znám a jsou opravdu moc dobré!!!

    OdpovědětVymazat
  2. [1]:Jsou opravdu chutné, nikdy nezbyde ani drobeček   

    OdpovědětVymazat
  3. Na sádle se lépe opéká a pokud je to z vařených brambor, je to rychlejší. Takže bez vajíčka? Já dávám do bramboráků vejce a majoránku, česnek. Cibuli máme rádi, tak rosti zkusím.

    OdpovědětVymazat
  4. V minulém životě jsem byla rozhodně prasetem, protože brambory miluji ze všech příloh nejvíc, doslova bych se jich mohla " užrat"...tudíž recept pro mě z nejmilejších   

    OdpovědětVymazat
  5. [3]:Ahoj Růži, je to bez vajec, tak trochu lehčí než bramborák. Ale koření tam můžeš přidat, taky někdy neodolám   

    OdpovědětVymazat
  6. [4]:    Tady bramborových jídel moc není, taky že jsem si vypůjčila od Švýcarů Na severu Itálie je to trochu jinak, kuchyně se podobá i té naší. Někdy jsem udělala i bramborové placky a moc chutnaly   

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Ruzenko, zkus dušené  brambory. Nejlepší jsou z nových brambor, ale i ze starých.
    Olouoané brambory nakrájíme na slabší plátky. Na troše sádla nebo másla zpěníme nakrájenou cibuli, kterou jsme posypali mletou červenou paprikou a jen ihned zamíchali(aby nezhořkla) a  přidali plátky brambor. Pak jen tak žufánek vody, trochu podlejeme a mícháme do změknutí a odpaření vody. Pokud se trochu připečou nevadí, přidá to na chuti. Pak už nemusíme ničím mastit a hodí se ke všem masům vařeným, smaženým. Máme je rádi i s podmáslím nebo mlékem. Já jiím říkám gulášové brambory a děcka červené brambory. Mám to od své tchyně-Maďarky.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:Samozřejmě brambory osolíme, můžeme dát i trochu kmínu- lépe drceného.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]:Díky Růži, určitě udělám a s dovolením dám na blog s odkazem na tebe Zdá se mi to velice chutné
    Tady dělají něco podobného, ale s česnekem a petrželí, pak dusit s trochou vývaru, říká se tomu sedlácké brambory

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Klidně, maminka krájela brambory na poměrně slabé plátky, že se to rychleji udusí. Jsou takové jako mačkané, cibule a paprika jim dávají výbornou chuť. Když se k tomu uvaří slepice s kousky hovězího masa jako polévka a udělá vaječná nádivka a okurkový salát se smetanou- parádní jídlo, které nám babička dělávala na dovolené na Slovensku. To vařené maso se dalo na talíř,  vedle kousky nádivky a v míse ty brambory, ach jo. Také to doma občas vařím a na každé rodinné oslavě musí být ta nyní už "moje" nádivka.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Ty mi ale děláš chutě!    Taková jídla jsou nejlepší, žádné podivné ingredience. Dnes se moc vylepšuje, experimentuje - aspoň na můj vkus. Italové se spíš drží svých tradic (a proto se to většinou dá jíst   

    OdpovědětVymazat
  12. No holky, vy mi ale děláte chuťě. Momentálně na tyto dobroty budu muset zapomenout. V neděli při courání Prahou jsme narazily s dcerou na akci, kde mimo jiné jedna zdravotní pojišťovna kontrolovala na přístroji, jak na tom jednotlivci jsou ze zásobou svalů, tuku, atd. Můj výsledek- horor. Doktor mi řekl, že pokud chci ještě pár let poskakovat po této zemi, nutně!!!musim změnit svůj styl života. Takže tato a jí podobné dobroty, musí být pro mě tabu.😰 Jednoduše, chtěla bych ještě pár let vydržet.🍆🍐🍎🌶🍒

    OdpovědětVymazat
  13. Budeš muset přejít na středozemní dietu I když dneska se jim do ní loudí kdejaký nešvar, pořád je ta nejzdravější a nejméně protivná Dokonce se DOPORUČUJE denně sklenka červeného vína!

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Netuším, co je to středozemní dieta. U mě jde spíš o detox. Po všech nemocech a oblíbených lécích pánů doktorů dostala zabrat játra a ledviny. Pokud zmizí i pár kilo, vůbec se nebudu zlobit. Já mám oblíbenou ketonovou dietu, ale lékaři ji nesnáší. Teď potřebuji SCD dietu a musím vydržet. Alkohol, už dávno tomu, nesnesu ani  v množství náprstku na šití. 🌞

    OdpovědětVymazat
  15. Růženko, resti znám, dělám je ze syrových brambor. Mám je na blogu k plněné panence, ale nemám ještě v přílohách. Zkusím ty tvoje z povařených brambor, asi se budou lépe dělat.   

    OdpovědětVymazat
  16. [14]:Já zas neznám ketonovou dietu ale mrknu se na to Středozemní není ani tak dieta v pravém slova smyslu, nic se neváží, ale dává se přednost zelenině a ovoci, luštěninám, rybám, olivovému oleji, maso s mírou, těstoviny a všechno vařené narychlo a jednoduše. Prostě jak se jí ve středomoří (třeba v Itálii I když i sem už dorážejí zlozvyky

    OdpovědětVymazat
  17. [15]: Ivo, z těch povařených vyjdou podle mě lépe. Ono záleží hodně na druhu brambor a ze syrových se to někdy dobře nepropeklo.    Mrknu se i na ty tvoje   

    OdpovědětVymazat
  18. Tak jsem si polkla, samé dobrůtky jsem si zde četla a určitě musím něco vyzkoušet, nebo všechno, uvidíme.

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Díky za milý komentář!   

    OdpovědětVymazat