neděle 20. března 2016

Šikmá věž v Pise


Málokterá památka se může pochlubit takovou popularitou jako šikmá věž v Pise - alespoň z vyprávění jí zná snad každý. Ale Pisa není jen "torre pendente" - na "Náměstí zázraků" jak je nazýváno Dómské náměstí kde se nachází, je spolu s ní i krásné baptistero svatého Jana (Battistero di San Giovanni) a majestátní dóm Santa Maria Assunta ( Duomo di Pisa). Kuriózní je, že všechny památky jsou nakloněné i když to na první pohled není vidět tak jako u věže. Jsou postavené na půdě která je tvořena z jílu a písku (Pisa se rozkládá na březích řeky Arno 10 km od moře) což zavinilo propadání staveb. Šikmá věž je zvonice dómu která měla původně být nejvyšší na světě. Byla založena v roce 1173 ale bohužel chybička se vloudila a po postavení prvních tří pater v roce 1185 se stavba naklonila. Čekalo se dalších zhruba 100 let než se postavila další poschodí ale upustilo se od ambiciozního projektu a zvonice dosáhla výšky necelých 57 metrů. Výchylka od osy je momentálně 4°což tvoří asi 4 metry.
V minulosti se několikrát uvažovalo o narovnání věže protože hrozilo spadnutí. Poslední a zatím nejúspěšnější pokus byl uskutečněn v roce 1993 kdy věž dosahovala odchylu 4,5 metru. Na koncích věže byla umístěna protizávaží o váze téměř 900 kg která pomohla mírnému narovnání a zpevnění a umožnila tak turistům jí opět navštěvovat.
Dá se vystoupit až na nejvyšší okruh, ale já která mám závratě na třetí "šprycli" od žebříku a k tomu vidina lidí, kteří vystupovali ve vyšších patrech připlácnutí zády ke zdi mě odradila od tohoto požitku.
Bydlíme 60 km od Pisy takže jedna z prvních památek kterou jsem po mém příjezdu do Itálie toužila vidět byla právě šikmá věž. Moje představa věže- a jak jsem se později přesvědčila i mých českých návštěv - byla něco jako vysoký komín, bez nějakých zvláštních ozdob. Vždyť jsme neměli možnost jí vidět pomalu ani na fotografiích...
Jaké bylo překvapení, když jsme se přiblížili a za domy se najednou objevila veliká krásná bílá věž nakloněná určitě víc než jsem si představovala. Pak jsme se pokaždé bavili reakcí všech, koho jsme tam dopravili neboť mohu bez nadsázky říct že jsem poznala co znamená rčení "zůstali koukat s pusou dokořán".
Pisa je též městem studentů. Sídlo tam mají hned 3 významné university, Università di Pisa, Università di Sant'Anna a Università Normale di Pisa. Poslední dvě se zařadili mezi 100 nejlepších vysokých škol na světě kde většinou dominují školy americké a anglické. Zvláště ta posledni, Università Normale založena Napoleonem v roce 1810 je prestižní škola kam se dostávaji jen nejlepší studenti absolvující obtížný konkurs. Nehledí se jen na prospěch a výsledek maturity ale spíše na schopnosti logicky uvažovat a excelovat v určitém oboru. Studovali zde i 3 italští držitelé Nobelovy ceny a dva presidenti republiky.
K šikmé věži se proto váží i studentské pověry, napřiklad každý rok 100 dní před maturitou se sem sjíždějí studenti z Toskánských škol a "obskákají" věž stovkou skoků - po jedné noze! V Itálii je totiž maximální počet bodů u maturity právě sto a věří se, že kolik skoků dokáže student udělat, tolik bodů dostane pak u maturity.
Tento zvyk se neustále udržuje, letos připadl na 15. března i když podle videa které ukazovali v televizi bych hádala že se spíš změnil na 100 selfie :-).
V jedné velmi známé písničce o věži z roku 1939 se praví : "..ať žije věž v Pise která se naklání, naklání ale pořád stojí, která se naklání ale nikdy nespadne "..
A jak doufáme, bude se zpívat ještě mnoho dalších let!

17 komentářů:

  1. Věž jsme navštívili před několika desítkami let, ale já si dodnes pamatuju, jak jsem se "hrdinně" plazila kolem zdi, už ani nevím, do kterého patra jsem to zvládla.   

    OdpovědětVymazat
  2. Ruženko, zajímavé vyprávění o Pise s pěknými fotkami.   

    OdpovědětVymazat
  3. Růženko, v Pise jsme byli a jak píšeš, přesně tak i i připadalo, měla jsem pocit, že nejenom věž ale všechny budovy jsou křivé. Krásné povídání.

    OdpovědětVymazat
  4. Oli, děkuji za vyčerpávajícíprůvodcovský servis. Nikdy jsem v Itálii nebyla i když od mládí jsem si přála navštívit Rím, Pompeje, Egypt a Řecko. Ani jednu zemi jsem nenavštívila a už to ani nestihnu.Když jsem byla mladá a schopná cestovat, nebylo nám to dovoleno a teď, když už bych neměla problémyvycestovat na západ, ani finančně to zvládnout, jsem stará. Možná v příštím životě.

    OdpovědětVymazat
  5. Krásné povídání, děkuji ti za něj .

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Růženko, krásně jsi to napsala....hned bych se tam vrátila   

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: Mě stačil ten pohled odzdola nahoru!   

    OdpovědětVymazat
  8. [3]:Ano, pocit jsi měla správný, jen to není tak markantní jako u věže

    OdpovědětVymazat
  9. [2]: Musím přiznat že fotky jsem si půjčila z netu. Když jsme tam byli osobně, buď jsem měla ještě starý foťák nebo jsem ho pak nechávala doma. Snad mě nezavřou

    OdpovědětVymazat
  10. [4]:Ano, bohužel jsme trochu propásly dobu. Dneska se ale taky všude jet nedá - Egypt už bych si odpustila. Ale třeba do Itálie by to šlo - není to zas taková dálka a letadlem jsi v Římě na necelé 2 hodiny Měli bychom si brát příklad z Američanů - cestují i když jsou na vozítku!

    OdpovědětVymazat
  11. [6]:A co ti brání?? Cestu sem už znáš!

    OdpovědětVymazat
  12. [5]: Dík tobě za návštěvu!   

    OdpovědětVymazat
  13. [7]:V Pise je toho víc i když všichni navštěvují především tuhle raritu.

    OdpovědětVymazat
  14. Krásné a poučné povídání. Moc ráda si na tvém blogu čtu tvé články o Itálii. Cítím se tak trošku, že jsem tam také. Moc diky.

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: To mě opravdu těší, díky za hezká slova    Příště tě vezmu do Milána a do Florencie, mám je v zásobě

    OdpovědětVymazat
  16. [16]:: Už se moc těším. Čím víc tvých článků, tím líp. Moc ráda s tebou brouzdám po Itálii.

    OdpovědětVymazat