úterý 25. srpna 2015

Koláč Campiglia (Schiaccia campigliese)

Campiglia Marittima je starobylé toskánské městečko rozkládající se v kraji Maremma nedaleko pláží Thyrrenského moře. Jejím nejznámějším produktem je zcela jistě "schiaccia campigliese" , nízký koláč (schiacciato znamená nízký,stlačený) vyrobený z těsta podobného našemu lineckému a posypaný cukrem a piniovými oříšky. Jednoduchá záležitost i když trochu kalorická bomba - při jeho přípravě se totiž musí striktně používat sádlo,které se v italské kuchyni,zvláště v Toskánské,používá zřídkakdy. Ale v době kdy tento koláč vzniknul určitě neznali různě upravené a nízkokalorické tuky ani jiné moderní a (rádoby) zdraví neškodné vymoženosti. Když jsem se poprvé zeptala jedné paní která mi dala "zaručeně originální recept" jestli se dá sádlo nahradit alespoň zčásti tukem nebo máslem,upřímně toskánsky odpověděla že v tomhle receptu tedy určitě ne! Pak si dělejte co chcete ale nevydávejte to za "NAŠÍ" specialitu!!
Takhle to tady chodí - recepty jsou nedotknutelné.

INGREDIENCE:
300 gr hladké mouky
300 gr sádla
300 gr cukru - ubereme asi 3-4 lžíce na posypání
3 vejce
lžíce strouhané citronové nebo pomerančové kůry
50 gr piniových oříšků
Přece jen jsem trochu neuposlechla a dala o něco méně cukru i sádla. Nezdálo se mi,že by to bylo nějak na škodu. Italové kromě jiného i hodně sladí,jejich bábovky,dorty,marmelády atd.jsou na náš vkus většinou příliš sladké.
Do prosáté mouky rozsekáme sádlo, rozemneme a přidáme cukr, strouhanou kůru a nakonec mírně rozšlehaná vejce.Zpracujeme těsto které rozprostřeme na plech vyložený pečicím papírem. Trochu promačkáme prsty aby se utvořily malé důlky. Posypeme cukrem který jsme si dali stranou a piniovými oříšky. Pečeme při 170 stupních asi 25 minut.

13 komentářů:

  1. Velmi zajímavý recept a asi i nenáročný na čas. Musim ale přiznat, že si nedovedu představit, jakou má koláč chuť. Určitě skvělou, ale nemám zkušenost s piniovými oříšky.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to paní, ví o čem mluví , já bych se toho sádla držela, musí to být luxusní mlaskačka, svět je nespravedlivý, závidím každému, kdo se napere vším a může se převlékat za tyčí

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Růženko, je to pro mě úplně neznámý recept. V kombinaci s piniovými oříšky to bude určitě moc dobrý     

    OdpovědětVymazat
  4. [1]:Příprava je velice rychlá a piniové oříšky jsou výborné, měkké, mají jemnou chuť a voní po borovicích. Když jsou ovšem čerstvé..Občas mi někdo píše že jsou hořké,tak to už jsou staré a nedobré.Viděla jsem tenhle recept i s ořechy nasekanými na kousky,paní by hubovala ale na druhou stranu kde sehnat v Česku piniové háje?

    OdpovědětVymazat
  5. [2]:Poprvé jsem to zkusila s tukem a opravdu to nebylo ono. Sádlo tomu dodá křehkost. Pro jednou bych to riskla

    OdpovědětVymazat
  6. [3]:Ahoj Ali,je to tak,piniové oříšky tomu dodají dobrou chuť. Pak se jich vždycky trochu odrolí spolu s cukrem a to je taky bašta, dojídat jen tak samotné

    OdpovědětVymazat
  7. Dávám za pravdu paní - sádlo přidávala maminka do koláčů, dala o to méně tuku - héry nebo másla. Jako důvod přidání sádla uvedla, že je pak těsto - kynuté jemnější.Přesvědčila jsem se, že je to pravda.Taky ubírám u receptů cukr, nevím zda piniové oříšky seženu, ale určitě nebude špatné nahradit našimi ořechy. Paní to ovšem Ruženko nepovíme   

    OdpovědětVymazat
  8. Už jsem o tomto koláči něco málo zaslechla. Ale ještě neochutnala. Tou kůrou to určitě může být moc  dobře provoněné :) Určitě by to stálo za vyzkoušení.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Ne,paní se o tom nedozví - bude to naše tajemství Trochu sádla přidávám někdy i do křehkého těsta ,ale jen málo aby to nebylo cítít (Italové nejsou zvyklí a mají citlivý nos u chuťové buňky   Je pravda že těsto je pak křehčí.

    OdpovědětVymazat
  10. [8]: Za vyzkoušení určitě stojí,už proto že je to rychlá záležitost Já osobně dávám spíš pomerančovou kůru,ale třeba teď jsem pomeranč neměla a je to dobré i s citronovou.

    OdpovědětVymazat
  11. To je zajímavý recept. Moje babička (i mamka) dávala do těsta sádlo nebo máslo. Neuznávaly tuky.   

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Myslím že se k nim začneme vracet.Pořád propagovali rostlinné tuky,pak se zjistilo že většina je palmový olej.Teď je na pranýři,ale už tady máme reklamy na celou stránku že je zdraví neškodný - prý má skoro stejní složení jako máslo. A neříkali nám po celou dobu jaký je máslo jed

    OdpovědětVymazat
  13. Ahojky Růženko, tento recept mě zaujal, asi vyzkouším. vypadá to božsky

    OdpovědětVymazat