čtvrtek 13. března 2014

Ossobuco po milansku (ossobuco alla milanese)

Ossobuco znamena v prekladu "derava kost". Rìkà se tak zadnìm telecìm nozickàm které obsahujì morek. Dà se pripravit i z hovezìch nozicek,ale prìprava vyzaduje delsi dobu. Nenechte se odradit jeho zjevem - vypada slachovite, ve skutecnosti je maso velmi mekkè, pokrm je prìjemne navinulé chuti po vìne a citronu a zvlàstnì chut mu dodà pràve morek. K ossobuco se tradicne podàvà milànské rizoto se safrànem, ale pokud nemàte zrovna safràn, bude vam chutnat i s normàlnì dusenou ryzi, nebo jako to delam nekdy jà ze do ryze pridàm trochu kari. Kazdopàdne pripravìte famòznì pokrm, ktery patrì k jedné z vyhlàsenych specialit milànske kuchyne !
POTREBY PRO 4 OSOBY:
4 plàtky ossobuco (jsou vyssì, aspon 2 cm)
1 sàlek korenové zeleniny (cibule, mrkev, celer)
2 dl suchého bìlého vìna
trochu mouky
sul, pepr, olej
gremolàda:
1 strouzek cesneku
nastrouhana citronovà kura
lzìce sekané petrzele
Kazdé ossobuco mìrne narìzneme na okrajìch aby se pri varenì nezkroutilo. Osolìme,opeprìme a lehce popràsìme moukou. Vlozìme do horkého oleje tak, aby se neprekryvali. Opeceme po obou stranàch, pak vyjmeme a do téhoz oleje dàme korenovou zeleninu (nekdo pouzìvà jen cibuli,ale me se vìc osvedcila zelenina). Orestujeme a vlozìme zpet maso. Jeste chvìli opékàme a pak vlijeme bìlé vìno. Zvysìme plamen a nechàme odparit alkohol.
Prikryjeme poklicì a na mìrném plameni dusime do mekka - obcas obràtìme. Pokud se vàm zdà ze je tekutiny màlo, muzete pridat trochu vyvaru (i z kostky). Maso by melo byt potopené asi do pulky. Dusenì trva zhruba hodinu u telecìho ossobuco, u hovezìho alespon hodinu a pul.Ke konci varenì pridejte gremolàdu - rozsekany nebo prolisovany cesnek smìchejte s citronovou kurou a sekanou petrzelkou (muzete pouzìt i zmrazenou) a zamìchejte do pokrmu.Trpelivost ruze prinàsì, v tomto prìpade ossobuco mekkounké jako dort!

10 komentářů:

  1. Vypada to krasne, podle prisad to musi i moc chutnat, ale vubec netusim o cem to pises, slysim to poprve. Ossobuco zni lahodne, pripomina mi to operu, ale opravdu to ctu poprve.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Ahoj Bozenko, chtela jsem se pustit do vysvetlovànì,ale vidìm ze me predbehl "chlap" Tak jen strucne, zbytek je v odkaze nahore: spràvnà vyslovnost je osobùko a takhle ho varìme u nas doma.
    S operou ma spolecného to,ze jestli ho udelàs, budou na tebe pet òdy!   

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Růženko, představ si, že já jsem ossobuco viděla nedávno v řeznictví a přemýšlela jsem, co by se z toho dalo udělat. A teĎ mám inspiraci!!! Růženko, měj se moc hezky!!!!!

    OdpovědětVymazat
  4. To jsem rada,ze je bezne k dostani! Jestli je teleci, tim lip. Priprava je dost jednoducha, delsi je jen duseni. Jestli uvaris, dej mi vedet, co tomu rikali Jedlici )Zatim zdravim, brzy poslu mejl   

    OdpovědětVymazat
  5. Diky varicimu chlapovi za poucnou stranku, ja o tom opravdu nikdy neslysela a rada se poucim.

    OdpovědětVymazat
  6. Také jsem o tom nikdy neslyšela. Jsem z malého města, máme zde výborná řeznictví ale takové speciality tam neseženeš. Určtě to podle receptu bude výborné.   

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Mozna ze teleci nozicky ani nedrzi na sklade, protoze o ne neni zajem, tenhle recept je typicky italsky. Zkus se zeptat, treba ti nejakou nechà   

    OdpovědětVymazat
  8. Já jsem měla hovězí osobůko, taky jsem ho pekla na víně - červeném. Dala jsem sůl, pepř, 4 kuličky jalovce, 2 bobkové listy, provensálské koření, jemně zaprášila moukou, strčila do vyhřáté trouby na 20 minut při 250°C bez pokličky, pak snížila teplotu na 180-200°C, podlila vínem - asi 1/2 litru a nechala 2 a 1/2 hodinky pracovat přikryté poklicí. Podle potřeby můžeme mírně podlívat teplou vodou, ne studenou, ať se nenaruší pomalé dušení masa a v takovém množství, aby bylo co na talíř k příloze. Mezitím jsem uvařila brambory na kaši a udělala ji a taky salát z pekingského zelí s sladkokyselou zálivkou. To už jsem vyndala maso, 5 minut nechala dopracovat a oběd byl hotov.Osobůko se dá sehnat v masně u Lídlu a někdy v Kauflandu.

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji Růženko za komentář a za vysvětlení. Kost s dírou se mi líbí. Tentokrát jsme měli asi telecí, protože se to úplně rozpadalo. Žena to udělala vlastně jen tak na přírodno s Iberijským špekem. Morky jsem měl dva i ten od ženy.

    OdpovědětVymazat