neděle 28. ledna 2024

Buchtová premiéra

Kynuté těsto moc často nedělám, vlastně skoro vůbec ne. Dřív jsem často  pekla pizzu, ale teď když už s námi kluci nebydlí, koupím si jí radši hotovou. 

V Itálii se z kynutého těsta dělají především briošky nebo smažené koblihy ( bomboloni) plněné žloutkovým krémem , různé copánky nebo šneci s hrozinkami. Na Vánoce pak “ panettone”  nebo “ pandoro” , místo našich vánoček. Na Velikonoce pak Colomba ( holubička), chuťové připomínající mazanec. 

Na severu se možná peče něco jako naše buchty, na internetu jsem je našla i pod názvem “Danubio” - Dunaj. Zřejmě proto, že v pekáčku vypadají jako vlny. 

Problém je, že zatímco české buchty se v domovině jedí jak čerstvé tak i další dny buď tak jak jsou nebo rozpečené v troubě , Ital je pozře čerstvé dejme tomu k snídani a už k večeru o ně nejeví valný zájem . Mluvím o čerstvě pečených sladkostech, ty průmyslové mají samozřejmě jinou strukturu a trvanlivost .

Jelikož na mě čekala pravá domácí česká povidla ( nezbytný suvenýr z pražské návštěvy ) , rozhodla jsem se kvůli nim upéct pravé domácí české buchty. 

Recept jsem složila z několika receptů a rozhodla jsem se pro pomalé kynutí v lednici. Tento způsob jsem už využila při přípravě pizzy a velmi se osvědčil . Používá se minimum droždí , těsto hezky vykyne a je lépe stravitelné. 

Ráda se s vámi o něj podělím , i když každý bude mít ten svůj zaručený a ověřený . 

INGREDIENCE:

500 g hladké mouky 

250 ml mléka 

5 polévkových lžic cukru

10 g čerstvého droždí 

2 žloutky

50 g rozpuštěného másla

1 dl rostlinného oleje ( dala jsem slunečnicový)

2 větší špetky soli ( dala jsem spíš od oka)

moučkový cukr na posypání

POSTUP:

Předem si vyndáme všechny suroviny, aby měly pokojovou  teplotu. 

Nejdříve si připravíme kvásek. Do hrnku jsem rozdrobila droždí , přidala asi lžičku cukru a 3-4 lžíce vlažného mléka ( vzato z celkového množství ) Rozmícháme vařečkou ( ne lžící, kov ničí kvasnice) na kašičku.

Do větší mísy prosejeme mouku a uděláme v ní důlek. Do toho vlijeme kvásek a od okrajů přidáme trochu mouky. Necháme vzejít kvásek ( asi 10 minut ). 

Mléko mírně zahřejeme, přidáme kousky másla , olej, cukr, sůl a žloutky , dobře rozmícháme. Touto směsí zaděláme těsto , vléváme po částech a mícháme vařečkou až se vše spojí s moukou a kváskem. Pokud nemáte robota, pracuje se hezky s vařečkou aspoň 10 minut . Vznikne hladké těsto , které vyklopíme na vál a ještě propracujeme ručně . 

Pak vložíme do větší mísy, lehce poprášíme moukou,  přikryjeme fólií a dáme do lednice, nejlépe celou noc, nebo alespoň na 3 hodiny. 

Potom je vyndáme a necháme v teplé místnosti aspoň hodinu. Já jsem ho i přendala do jiné mísy která nebyla studená. Pak se vyválí na plát, rádýlkem nakrájí na pruhy a potom na čtverce. Na každý dáme asi lžíci náplně , povytáhneme rohy, přeložíme přes sebe a zabalíme. Vložíme do pekáčku mírně vytřeného olejem spojem dolů. Každou buchtičku ještě potírám rozpuštěným máslem. Pak se nechají ještě chvíli kynout a potom dáme do vyhřáté trouby na 170 stupňů a pečeme bez horkovzduchu . Když zezlátnou, jsou hotové . Necháme chvíli prochladnout a pak vyklopíme na mřížku . Cukrujeme moučkovým cukrem s vanilkou. 

Udělala jsem malý pekáček, protože jsem chtěla zkusit i skořicové šneky - rolky. Tam se sice používá trochu jiný recept, ale vyšly dobré i z tohoto těsta . Jsou jednoduché - nakrájí se plát, potře hodně měkkým máslem a posype skořicovým cukrem nebo cukrem ( i třtinovým) smíchaným se skořicí . Pak se zaroluje a pilkovým nožem nebo ještě lépe nití se krájí na asi 2 cm plátky . Potře se máslem a peče jako buchty do zlatova. 

DOBROU CHUŤ!












12 komentářů:

  1. Parádní "české" dobroty v Itálii. Já včera pekla pražský koláč, to je velká dobrota.
    Růženko, posílám pozdravy a mávám na jih. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pražský koláč jsem taky nikdy nedělala , měla bych napravit coby Pražanda 😊
      Tuším že je z kynutého těsta a plněný krémem ?

      Vymazat
  2. Růženko, parádní. Buchty i šneci vypadají náramně. Kamarádka v Německu také peče buchty pro tamní přátele a vždy má velký úspěch.
    Pozdravuj Toskánsko, a že se mně stýská :o)
    Z Moravy zdraví Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyřídím ☺️ Toskánsko láká a kdo tu byl, rád se vrací . Byla vyhlášena v Best in travel jako jediný kompletní region Itálie - kultura, turistická destinace, příroda , stravování ..

      Vymazat
  3. Recept zní zajímavě, určitě ho jednou vyzkouším, pořád v buchtovém těstě tápu a ne a ne najít ten pravý. Nejnověji mám skoro identický recept, jen místo dvou žloutků mám dvě vejce, droždí mám jednou tolik, protože těsto kyne na topení, a nedávám tam olej. Zrovna dnes jsem pekla, se strouhanými jablíčky, mňam, uvidím zítra, jestli neztvrdnou, možná to konečně ten pravý! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď jsem zvědavá , jak dopadly tvé buchty? 😅 Já trochu improvizovala, někdo dává jen máslo, jiný zas jen olej .. a samotné žloutky prý aby bylo pak jemnější . Fakt je že byly.. jen se musí sníst buď čerstvé nebo je daly co nejdřív zamrazit. To jsem udělala a když se rozpečou v troubě , jsou snad ještě lepší než čerstvé

      Vymazat
  4. Růženko, byly fantastické! A dnes jsem měla premiéru s dukátovými buchtičkami se šodó, kam se dává olej a celá vejce, a málem jsem sežrala i talíř! 😂

    OdpovědětVymazat
  5. Jani, to mě moc těší !! Příště dám taky celá vejce , stejně jsou druhý den už tužší než jen se žloutky 🤪 Pak jsem je dávala trochu rozpéct a byly jako čerstvé .
    Buchtičky se šodó bych si taky dala , naposledy jsem je jedla strašně dávno a pamatuji se jak to byla skvělá krmě . 😋

    OdpovědětVymazat
  6. Tetkapernikarka
    Dnes nám píše kalendář, že mají Růženky svátek😊 Tak posílám do dáli pozdrav a přáníčko. Všechno nejlepší, Růženko a spoustu štěstí a zdraví 😊🍀🩷🥂🌹🌹🌹🌹🌹Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! Tady nám kalendář ohledně Růženek neříká nic, tak jsem i zapomněla 😁

      Vymazat
  7. Přeji dodatečně Růženko k svátku, hlavně zdraví Tobě a všem kolem Tebe. Buchty určitě chutnaly, nedávno jsem pekla koláč z kynutého těsta s povidly a drobenkou. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji , taky dodatečně 😊 S povidly musím ještě něco udělat , chutnala, tady je neznají . A drobenku vlastně taky ne, takže ten koláč je moc dobrý nápad ! 👍

      Vymazat