neděle 8. března 2020

Jablečník

Měla jsem doma pár jablíček, která si přímo žádala o zpracování. Mám spoustu receptů na jablkové buchty, koláče i záviny, ale chtěla jsem zkusit něco jiného. To vždycky nechám být recepty z internetu a nově vydaných kuchařek a otevřu si nějakou mojí z 80.let kde jsou ty opravdové babičkovské.
Tentokrát jsem padla na jednoduchý jablečník a opravdu nezklamal. Většina z vás ho jistě zná, tak jako jsem ho znala já, ale možná si ho se mnou rádi připomenete.
*******************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
250 g polohrubé mouky
120 g másla pokojové teploty
70 g moučkového cukru
1 vejce
1/2 prášku do pečiva
špetka soli
NÁPLŇ:
4 - 5 jablek
skořicový cukr
citronová kůra
hrozinky, ořechy podle chuti
*******************************************************************************************************************************************
Jablka oloupeme a nastrouháme na hrubém struhadle. Posypeme skořicovým cukrem, přidáme trochu jemně strouhané citronové kůry i pár kapek šťávy,podle chuti i předem namočené hrozinky a něco strouhaných ořechů.
Dáme stranou a připravíme si těsto. Do mísy nebo na vál prosijeme mouku (v receptu je uvedena polohrubá, dala jsem hladkou, protože jinou nemám a nic se nestalo :-)) , přidáme sůl, prášek do pečiva a promícháme, pak dáme i změklé máslo,moučkový cukr a rozšlehané vajíčko. Vypracujeme hladké těsto a většinou nemusíme dát ani odpočinout, jen kdyby se těsto špatně vyvalovalo, prospěje mu krátký odpočinek v lednici.
Těsto rozdělíme na dva díly. Jednu polovinu vyválíme na velikost formy, kterou jsme vymazali a vysypali hrubou moukou nebo strouhankou. Já pro jistotu vyvaluji na pečicím papíru a s jeho pomocí pak těsto přenesu, tím pádem ani nemusím formu vymazat. Těsto posypeme strouhankou,dávám i rozdrobené sušenky nebo ořechy a rozetřeme na něj jablečnou směs.
Vyválíme i druhý plát, přiklopíme na první a kolem dokola utěsníme. Koláč propícháme sem tam vidličkou a dáme péct do vyhřáté trouby na 180°zhruba půl hodiny. Použila jsem obdélníkovou formu velkou asi jako pekáček, pokud chcete dělat na plech, upečte z dvojité dávky.
Po upečení necháme vychladnout a pocukrujeme moučkovým cukrem.

15 komentářů:

  1. Tenhle koláč mám moc ráda, ještě víc snad ale ten, kde se druhá polovina těsta strouhá na jablka, na které se nanesl ušlehaný sníh z bílků, je to pak takové krásně šťavnaté :).

    OdpovědětVymazat
  2. Nejoblíbenější moučník mojí dcery, když ho upeču, jednoznačně zaboduji

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Recept na takový koláč jsem zrovna nedávno někde četla, myslím že tady se mu říká slovanský koláč. Dělá se i s marmeládou nebo jiným ovocem. Musí to být dobrota

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Taky jsem zabodovala, hlavně u mého Itala - má rád všechny jablkové moučníky, jinak na sladké moc není. Jestli seženu mouku, upeču znovu
    Právě nám v TV oznámili, že jsme všichni v karanténě! 😷

    OdpovědětVymazat
  5. Také mám podobný recept, všechny s ovocem mám také ráda.
    Snad jaro ty chřipky zažene. Držím vám palce.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: S tím jarem si nejsem tak úplně jistá, tím je tady míněno aspoň 25 stupňů 😁  Tyhle recepty známe skoro všichni , jen na ně někdy zapomeneme, když je teď všude tolik nových

    OdpovědětVymazat
  7. Tenhle moučník pekla už moje babička a  
    já ho od dětství miluju.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: To samé u mě A pamatuji si, že občas byl i tvarohovou naplní 😋

    OdpovědětVymazat
  9. [3]: U nás se jim říká Hrabenčiny řezy, ale já tomu stejně říkám mámin šťavnatej jablíčkovej .Růženko, moc na tebe myslím a posílám tobě i tvé rodině hodně pevných nervů a sil, hlavně, ať jste zdraví! Tady se to začíná pomalu, ale jistě taky mlít .

    OdpovědětVymazat
  10. Ano, hraběnčiny řezy se tomu říká! Já ale preferuji tvůj název   
    Díky za podporu, teď jsme úplně odříznutí od světa a skoro všechno je zavřené. Tady jakž takž, ten sever je kalamita, nemocnice začínají být v krizi . Ale prý bude líp a zvládne se to!! Italové jako vždy pozitivní, hádat se budou až vše skončí    

    OdpovědětVymazat
  11. Tak nevím, jestli jsem se zbláznila já nebo svět. Ve středu otevřu tvůj blog a tam jako první mřížkový koláč. Napsala jsem k němu i komentář.
    Dnes opět otevřu tvůj blog, je tam článek-Já zůstanu doma a pod ním “ Jablečník”, o kterém jsem neměla ponětí.
    Koláč znám a je moc dobrý, občas dávám nahoru tuhý sníh. Zapečený přidává chuť sněhových pusinek.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Jestli vyzkoušíš, určitě si na tu chuť vzpomeneš 😁 Myslím že se pekl všude

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Blog blbne už delší dobu, schovává fotky, komentáře a teď už i celé články. Zkouším se přemístit na blogspot ale jde mi to pomalu. Snad teď, když musím být doma?

    OdpovědětVymazat