neděle 6. října 2019

Kuře v marinádě po toskánsku (Pollo alla marinata toscana)

Kuře 100x jinak...kuřecí maso se propůjčuje k mnoha úpravám, pečené, smažené, dušené...
V Itálii se nepoužívá příliš mnoho koření, tak jak jsme zvyklí v českých a přilehlých zemích. Dlouhé řady regálů plné voňavých sáčků zde nenajdete, výběr koření se zužuje na všudypřítomné peperoncino, klasický pepř, několik různobarevných pepřů, rozmarýn, šalvěj,šafrán, méně se používá paprika, kari, majoránka.
Z Prahy jsem si proto navozila koření na Kuře pečené, Vepřovou pečeni, na svíčkovou atd. I na papriku, karí a majoránku došlo, protože ty místní mají trochu jinou, řekla bych, že někdy i trochu divnou chuť.
Rodina bez odmlouvání požívala česky ochucené pokrmy, ale když jsem se jednou za čas vrátila k oblíbenému toskánskému triu česnek, šalvěj a rozmarýn, dostalo se mi přece jen o krapet víc uznání.
Často jsem četla o marinádách, ale nikdy jsem si na ně nevzpomněla včas, až když jsem při odmrazování lednice našla kuřecí stehna, stačila je rozmrazit a naložit do marinády na nedělní oběd. Vybrala jsem pouze vrchní část stehen, měkčí a šťavnatější, kterou jsem vykostila a získala tak úhledné kousky masa.
Na marinádu jsem použila olej, citron, sůl, peperoncino, rozmarýn, šalvěj a česnek.
**********************************************************************************************************************************************
INGREDIENTI pro 4 osoby:
8 vrchních částí kuřecích stehen bez kůže
1,5 dl olivového oleje
lžíce citronové šťávy (nebo vinného octa)
1/2 dl bílého suchého vína
2 snítky rozmarýnu (nebo lžíci sušeného)
asi 10 lístků šalvěje
pár nasekaných stroužků česneku podle chuti
sůl, peperončíno (nebo pepř)
******************************************************************************************************************************************
Do mísy nalejeme olej, citron a víno a prošleháme vidličkou až se spojí. Přidáme sůl a peperončíno, rozmarýn, šalvěj, nasekaný česnek a promícháme.
Předesílám, že potřeby na marinádu jsou brané trochu od oka, masa může být trochu víc nebo méně, rozmarýn i šalvěj jsou zde čerstvé po celý rok a snítka je široký pojem, sušené byliny jsou zas méně aromatické. Takže jsem smíchala přibližně výše uvedená množství, ochutnala a když se mi vše zdálo akorát, vložila jsem do mísy kuřecí kousky a přelila marinádou tak, aby byly mírně potopené. Kdyby se nedostávalo, přilejte trochu vína a oleje. Podle italských kuchařek by poměr tuku a kyselé části měl být v poměru 3 díly oleje a 1 díl vína nebo citronu (případně i bílého vinného octa).
Dala jsem přikryté do lednice a nechala několik hodin odpočívat - může být i přes noc - občas otočila.
Do pekáčku jsem dala maso i s větší částí marinády a vložila do trouby vyhřáté na 180°, během asi půlhodinového pečení obrátila a přelévala zbytkem marinády. Kdyby nestačila, přilejte trochu vody nebo vývaru.
Jako přílohu jsem zvolila brambory, připravené také po toskánském způsobu, což znamená nakrájet na čtvrtky, krátce povařit v mírně osolené vodě (asi 4 minuty), přidat do pekáče k masu a péct pospolu. Vsáknou tak do sebe šťávu a jsou velmi chutné. Jinak je uvařte běžným způsobem a šťávou jen přelejte.
BUON APPETITO!

7 komentářů:

  1. Jéje, ty jsi mi udělala takhle navečer chutě! Kuře a kuřecí maso vůbec miluji a ještě víc mě baví s ním experimentovat .

    OdpovědětVymazat
  2. Díky! Tohle byl taky první experiment a povedlo se.

    OdpovědětVymazat
  3. Já neumím obírat. Neporadím si s kostí, vše co je na kosti mi překáží. Je to důsledek vyčůrané výchovy mojí mamky, která nám dětem obírala maso a sama okusovala kosti.       Jsem s kostí bezradná. Ale ty jsi fikaně kostila, takže i já bych si šmákla.
    Vozím si od vás směsi na bruskety, na těstoviny a když dojdou, moc chybí, to zde není.

    OdpovědětVymazat
  4. Vykostila jsem, protože taky nerada obírám I když prý maso od kosti je nejchutnější.
    Ty směsi bys možná našla v nějakém pravém italském obchodě? Ale asi za dvojnásobek ceny
    To já si vozím Hašlerky, ztužený tuk na polevy, rum, sušené houby, Bechera...
    Jednou jsem vezla i buchty a housky na knedlíky, vše letecky

    OdpovědětVymazat
  5. Růženko, děkuji za inspiraci. V sobotu  nás bude devět a tento recept se mi líbí, nebudu muset stát u plotny. Šoupnu to do trouby a budu se věnovat návštěvě

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Pro devět lidí to bude chtít velký pekáč Ale stát se u něj opravdu nemusí, v pátek můžeš naložit a maso pak zůstane šťavnaté. Zdravím a dobrou chuť!

    OdpovědětVymazat
  7. Kuře takto připravené musí být lahodné. Jenže není kuře, jako kuře. Není to zase tak moc let, co jsme měli vlastní drůbež. Nakoupili jsme až 60 ks malinkých kuřátek  a starali se o ně. Pak všechno co jsme chovali, bylo uloženo do mrazáku. A v tom je ten zádrhel. Rodina si pamatuje chuť kuřete ze dvorku. Po opakovaněm odmítnutí jíst kuřata, která v sobě mají v mase sraženou krev a černé kosti ( proč asi??), už drůbež nejíme.
    Prostě jsme rozmlsaní, ale proč jíst, kdoví čím krmená kuřata, která chutnají divně. 😱 🐥 🙋

    OdpovědětVymazat