středa 5. září 2018

Bílkový dort s citronem a rikotou (Torta di albumi con limone e ricotta)

V lednici, vlastně v mrazáku, mi zbylo pár bílků, tuším z doby kdy jsem pekla žloutkové věnečky. Podobnou úrodu mívám po přípravě cukrářského krému a samozřejmě po vánocích. Většinou pak bílky uložím třeba do kelímku od jogurtu, napíšu na něj kolik jich tam je a začnu pátrat po nějakém šikovném receptu.
Klasika je bílkový chlebíček nebo kokosky či pusinky, ale nedávno jsem objevila citronovo - tvarohový dort.
Sliboval svěží chuť a rychlou přípravu, péct se už dá a tak jsem se v neděli pustila do díla.
V původním receptu bylo 350 gr rikoty, ale měla jsem jen 200 gr, tak jsem přidala jednu zakysanou smetanu (200g gr) a myslím, že to neuškodilo, naopak, moučník tak dostal příjemnou smetanovou příchuť.
*******************************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
4 větší bílky
260 gr hladké mouky
180 gr cukru
1 prášek do pečiva
špetka soli
350 gr rikoty (tvarohu) nebo směs ricoty a zakysané smetany
strouhaná kůra z jednoho citrónu pokud možno BIO kvality
1 lžíce citrónové šťávy
100 ml rostlinného oleje (nejlépe slunečnicového)
***************************************************************************************************************************************
Připravte si kulatou formu o průměru 24 cm, vymažte jí tukem a vysypejte moukou nebo jemně prosátou strouhankou. Místo vymazávání můžete vyložit dno pečicím papírem (aby lépe držel, opláchněte dno vodou), zbytek nevymazávám, po upečení objedu nožem, stěny moučníku tak zůstanou rovné.
Do bílků přidejte sůl a ušlehejte do tuha. Zapněte troubu na 170°- 180° bez horkovzduchu.
Smíchejte prosátou mouku s práškem do pečiva, strouhanou kůrou a cukrem, udělejte důlek do kterého vyklopíte rikotu a za pomalého přilévání oleje začněte zpracovávat v těsto - ze začátku to jde nejlépe vidličkou. Přidejte citrónovou šťávu a kdyby se vám směs zdála příliš hustá i 2 lžíce sněhu nebo trochu mléka. Dobře promíchejte vařečkou a pak přidejte ušlehaný sníh, už opatrně, vmíchejte po částech odspoda nahoru, jen lehce. Vlijte do připravené formy a dejte péct asi 35 - 40 minut.
Po upečení nechte prochladnut a vyklopte na mřížku. Po úplném vychladnutí posypte moučkovým cukrem.
Použila jsem kulatou, ale dobře poslouží i čtvercová nebo obdélníková. Pak můžete moučník krájet na čtverečky nebo kosočtverce.
I když v názvu je napsáno "dort" jedná se o jednoduchý a velmi chutný moučník, vláčný, se svěží chutí citrónu. V italském podání jsou totiž skoro všechny moučníky "torta" - dort. Pokud nemá uprostřed díru, pak je to "ciambella" anebo mřížkový koláč, ten se jmenuje "crostata". Piškotu se říká "pan di Spagna" (španělský chlebíček) a náš chlebíček je pro změnu po anglicku "plum cake".
Dort si můžete klidně udělat když jej naplníte nějakým krémem, ale podle mě je výborný i samotný, není to žádná dusivá buchta. Neškodilo by ale ozdobit trochou šlehačky..S vyplazeným jazykem
BUON APPETITO!!



17 komentářů:

  1. To je prima recept, zabijí se tak dvě mouchy jednou ranou - vyrobí se mňamina a spotřebují bílky .

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Růženko, dortík vypadá nádherně a určitě byl i moc dobrý

    OdpovědětVymazat
  3. [Smazaný komentář] To byl právě důvod proč jsem ho dělala Našla jsem bílky a už se mi stýskalo po pečení. Určitě by byl dobrý i v pomerančové verzi

    OdpovědětVymazat
  4. [] Přesně tak, vznikl lehký a svěží moučník. Určitě by byl dobrý i v pomerančové verzi

    OdpovědětVymazat
  5. [Smazaný komentář]Na komentáře jsem odpověděla asi 3x. Nejdřív nic, pak všechno najednou, pak zas nic. Asi tě budu následovat na blogspot

    OdpovědětVymazat
  6. Ochutnala jsem něco hodně podobného po dva roky na Ischii a byla to dobrota, pro někoho " dusivé ", pro mne laskomina ke kávičce

    OdpovědětVymazat
  7. Nechápu 👻. Chodím pravidelně na tvůj blog a až dnes se mi zobrazil tvůj dort z 5.9. Chtěla sem si přečíst přispěvky, mělo jich tam být 6, není tam nic.
    Dort by asi byl na naši rodinu dost suchý, ale vypadá  dobře.
    Hezký víkend. 🤗

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Boženko, blog.cz už delší dobu velice špatně funguje. Mizí i články, komentáře se někdy nedají vůbec dávat,nebo nejsou vidět, spousta blogerů uvažuje o stěhování, i mě to láká.
    Jinak moučník není vůbec dusivý, rikoty je tam dost, ale můžeš klidně přidat hrozinky nebo kousky nějakého ovoce

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Boženko, blog.cz už delší dobu velmi špatně funguje. Mizí komentáře, mizí i články Pak se na chvíli objeví a zas odejdou. Hodně blogerů přemýšlí o stěhování a taky nad tím uvažuji.
    Jinak moučník není vůbec dusivý, naopak, je tam hodně rikoty nebo jak já dala i kysaná smetana. Můžeš přidat i hrozinky nebo kousky nějakého ovoce. Zdravím a brzy napíšu mail!!

    OdpovědětVymazat
  10. ...a teď máme dokonce  komentáře dvakrát! Na poprvé nešel uveřejnit..

    OdpovědětVymazat
  11. Růži,chlebíček vypadá nadýchaně a velmi dobře i bez šlehačky

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Šlehačku jsem taky nedávala, ale když ho uvedli jako dort..   

    OdpovědětVymazat
  13. Buchtička vypadá nádherně. Dávám si recept do záložky.

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Díky ! Musím říct, že jsem byla příjemně překvapená jak je vláčná a měkká

    OdpovědětVymazat