pondělí 12. září 2016

Smažené rýžové koule (Arancini di riso)

Přesný překlad dnešního receptu by byl "Rýžové pomeranče" ale mohl by uvést v omyl že se jedná o nějaké ovocné nebo sladké jídlo. Naopak, tyto smažené koule jsou plněné masovým ragú, hráškem a mozzarelou (originální recept) nebo šunkou či jinou uzeninou a mozzarelou, po případě i zeleninou.
Původem ze Sicílie vděčí za své jméno pravděpodobně barvě kterou mají po usmažení a také kulatému tvaru o průměru zhruba 8 cm, i když v některých oblastech Sicílie se připravují arancini tvaru kónického.
Hlavní je zvolit vhodnou rýži rozhodně NE PŘEDVAŘENOU a smažit ve vyšší vrstvě oleje. Nebudou tak víc mastné jak by se někomu mohlo zdát, ale naopak olej vytvoří kůrku a dovnitř pak nepronikne žádná mastnota.
A nyní již samotný recept:
***********************************************************************************************************************************
INGREDIENCE:
300 gr do měkka vařené rýže
50 gr strouhaného parmezánu
200 gr mozzarely
200 gr šunky nebo jiné uzeniny podle chuti
nebo:
masové ragú a několik lžic vařeného hrášku
asi 200 gr hladké mouky a voda podle potřeby na těstíčko
strouhanka
sůl a pepř
olej na smažení
********************************************************************************************************************************
Nejdříve si uvaříme rýži do měkka, když trochu prochladne přidáme strouhaný parmezán a dobře promícháme. Dáme jí vychladnout rozprostřenou na širší míse nebo tácu aby se neslepila.
Pak si připravíme náplň - originál předepisuje ragú na které najdete recept zde a přidáte do něj i uvařený hrášek. V tom případě je lepší si vše připravit den předem, pokud vám ragú zbyde, použijete jej k přípravě těstovin nebo lasagní.
Jinak můžete "arancini" (čte se "arančiny") naplnit na kostičky nakrájenou šunkou nebo uzeninou podle libosti. Mozzarelu (v Itálii se často používá i sýr zvaný "scamorza") nakrájíte též na kostičky.
Připravíte si těstíčko z vody a hladké mouky. Asi 200 gr mouky prosijete a přidáte špetku soli. Pak začnete rozřeďovat vodou až vznikne hladká kašička, , konzistence je o něco řidší než na palačinky.
Jejím úkolem je dobře "utěsnit" arancini aby se při smažení nerozpadali - většinou se totiž nepoužívají vejce.
Teď nastane plnění - do jedné dlaně dáte malý kopeček rýže a vyhloubíte důlek do kterého vložíte buď ragú a kousek mozzarelly nebo kousky uzeniny a mozzarelly. Náplně nedávejte příliš aby nevypadla ale zas ne moc málo jinak budete mít smaženou rýži a ne arancini.
Pak zabalíte aby vznikla dobře uzavřená koule. Nyní krátce ponoříte do směsi mouky a vody a hned vhodíte do strouhanky a obalíte ze všech stran. Pokračujete až jsou všechny obalené a pustíme se do smažení.
Olej dejte nejlépe do vyšší nádoby - já použila malý hrnec a smažila tak po třech kouscích, musí v oleji plavat. Je to trochu delší ale spotřebujete méně oleje a arancini zůstanou po usmažení suché a nenasáknou tukem.
Když jsou pěkně zlatavé, vyndáme je na mísu vyloženou papírovou utěrkou.
V Itálii se do vařené rýže přidává i trochu šafránu ale nevím zda je u nás běžně k dostání. Pokud chcete mít rýži víc barevnou, můžete jí obarvit trochou rajského protlaku.
Arancini jsou nejlepší mírně prochladlé, ale jsou výborné i za studena - tedy ne přímo z lednice ale při pokojové teplotě. Mohou se dát i zmrazit.
Servírujte se sklenkou chlazeného bílého vína a nezapomeňte popřát BUON APPETITO!Usmívající se

15 komentářů:

  1. Tak to je v poslední době to nejzvláštnější a nejzajímavější recept, jaký jsem kdy viděla! Já ty tvoje články o italské kuchyni vážně žeru!

    OdpovědětVymazat
  2. Hned po ránu taková dobrota. Tvá pestrost receptů boří představu o italech, že jedí jen těstoviny. Já už to vím dávno, tak šířím tvé receptíky. U nás by mi koule z rýže neprošly, tak vyzkouším masové. Snad jsem to pochopila, dá se tam vše co na rýžové, jen bez rýže? Hezký týden 🌞 🍲 🧀 🌮 🌻

    OdpovědětVymazat
  3. [1]:    Od toho taky jsou! Arancini jsou dost populární po celé Itálii, není to zas tak neobvyklé jídlo i když ve světě jsou známé spíš těstoviny nebo pizza

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Masové jsou taky dobré, nebo by se daly udělat i z bramborového těsta, jako plněné krokety.    Italská kuchyně je plná překvapení, každý region má své speciality a je jich opravdu hodně!   

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Růženko, tohle je pro mě úplná novinka    Musí to být moc dobrý!

    OdpovědětVymazat
  6. [5]:Tak vidíš, já si myslela že jsou známé i u nás Dobré jsou, hlavně s tím ragú i když to chce víc práce   

    OdpovědětVymazat
  7. [6]:Růženko, stále mne dojímá jak píšeš "u nás"! Díky za recepty, a přeji hodně zdaru!     

    OdpovědětVymazat
  8. [7]:Díky!    Říkat "u vás" mi pořád nějak nejde na jazyk Asi to bude pravda, že doma je doma..   

    OdpovědětVymazat
  9. Buongiorno....achhhh...nádherná, skvělá, temperamentní, pulzující je Itálie...v minulém životě jsem byla italka...dokonce na Aragonském hradě mě náš průvodce zdravil italsky, myslel si, že jsem místní     
    Zažila jsem kouzelný týden a praská na mě oblečení...pasta, pizza, zmrzlinky, pečivo....a vrchol...italská kávička...jsem navždy Vaše       

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Benvenuta!!!    To znám, Itálie je zrádná - v tom dobrém slova smyslu Stane se z tebe závislačka raz dva    Ono to není vždycky jen o dobrém jídlu, pití a slunci, o"caffè"nemluvě (jinde už mi nechutná) ale pravda je, že problémy dokážou nějak lépe vstřebat než jiní A jedeme dál.. La vita é bella!   

    OdpovědětVymazat
  11. Růženko, další skvělý recept.

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Ahoj Ivo, je trošičku pracnější, ale jen proto že tady se vaří jednoduše tak se nám to zdá    Zato snězené jsou rychle!

    OdpovědětVymazat
  13. Poprvé jsem tyto rýžové koule jedla na Stromboli, moc mě zachutnali, tak jsem je uvařila doma rodině, vínko jako příloha není špatný nápad

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Sicílie je jejich domov a odtamtud se rozšířili po celé Itálii Vínko se tu přikládá ke každému jídlu a jak už to tady bývá každý pokrm má to svoje    Hezký zvyk!

    OdpovědětVymazat