neděle 23. června 2019

Crostata furba (chytrý koláč)

Crostata furba - chytrý koláč, vděčí za své jméno formě která se používá k jeho pečení. Je kulatá, s vroubkovaným okrajem, dno je trochu vyzdvižené tak, že kolem dokola je vytvořený žlábek.
Její chytrost spočívá v tom, že do ní nalejete těsto piškotové, nebo jemu podobné a když se upeče, vyklopíte,neobracíte a tím získáte prohlubeň k naplnění například krémem a ovocem, čokoládovým nebo tvarohovým krémem , mascarpone, šlehačkou...a nazdobíte podle vlastní fantazie a chuti.Na fotografii je vidět forma z obou stran a konečný výsledek..


Mé první setkání s formou nebylo právě nejšťastnější. Nejdříve jsem koupila šest menších formiček a těšila se na malé dortíčky s krémem a ovocem, hezčích a úhlednějších než jsem doposud vytvářela.
Moje oblíbené "crostate di frutta" (koláče s ovocem), byly z lineckého těsta pečené v běžné koláčové formě, která když se uprostřed trochu vzdula, byla udusána, tím se vytvořil okraj a mohla se plnit. Někdo dává na těsto pečicí papír s fazolemi, aby se nevzdouvala, ale zdálo se mi to zdlouhavé - nemluvě o menších formách.
Byla jsem přesvědčená, že díky chytré formě jsem na to vyzrála. JENŽE... jsem použila jako vždy linecké těsto, pěkně do formiček nacpala a dala do trouby. Vrchní, tenká část se už připalovala, když jsem troubu vypnula a po částečném vychladnutí jsem je chtěla vyklopit. Ze šesti jsem doslova vydolovala vcelku jen dvě. Zbytek se lámal a ani ty dvě nebyly nijak úžasné, prostředek moc upečený a silnější okraje bledé a téměř nedopečené. Ani druhý pokus nedopadl o mnoho lépe a formičky putovaly zpět do svě krabičky odsouzené k věčnému odpočinku.
Pak jsem konečně na Pinterestu našla, jak se zachází s chytrou formou - těsto musí být podobné tomu na dorty, bublaniny, nebo bábovku a vše jde hladce. Stačí formu běžně vymazat a vysypat moukou, peče se jen krátce, protože vrstva je tenká a po vychladnutí se krásně vyklopí.
***************************************************************************************************************************************
Pro formu o průměru 28 cm jsem použila tento recept:
2 vejce
120 gr cukru
50 ml oleje
50 ml mléka
160 gr mouky
1/2 prášku do pečiva s vanilkou
špetka soli
citronová kůra
NÁPLŇ:
- vanilkový pudink uvařený z půl litru mléka nebo cukrářský krém
- asi 300 gr ovoce podle chuti
- želatina na potření uvařená podle návodu na sáčku
***************************************************************************************************************************************
Vejce se vyšlehají s cukrem, přidá se po částech olej a mléko, špetka soli, citronová kůra a nakonec mouka prosátá s práškem. Vymícháme hladké těsto, které vlijeme do vymazané a vysypané formy.
Vrchní vrstva je tenká, pohybujte formou aby se rovnoměrně rozprostřela, v troubě pak naroste.
Peče se zhruba 15 - 20 minut asi při 170° lépe bez horkovzduchu.
Upečenou nechte vychladnout a vyklopte. Vrchní, rovná část zůstane vespod, prohlubeň naplníte krémem a pokladete ovocem. Pro lepší uchování potřete želatinou a dejte ztuhnout do lednice.
Nevím, jestli se tyto formy běžně vyskytují v domácích potřebách, na internetu jsem našla tento odkaz
Ať už použijete jakoukoliv formu, ovocné koláče jsou oblíbené, pečení moc není a čerstvé ovoce je nyní sezónní, výborné, zdravé a skvěle vypadající. BUON APPETITO!

9 komentářů:

  1. Já se naučila i do dortové formy dávat vždy na dno pečící papír a stěny vymazat a vysypat. Jednou jsem se spolehla na chytrost formy a jak to dopadlo , ještě, že to v tom dortu šlo slepit a nebylo to to vidět ani na řezu, ale bylo to takové puzzle .

    OdpovědětVymazat
  2. Tvé recepty mají pro obyčejné ženy neobyčejný rozměr. Na všech " žracích " blozích se prezentuje dokonalý výsledek a málokdy se napíše, jak nešťastné to bylo, právě třeba s formou. Díky moc za skvělou formu, asi se poohlédnu

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Normálně taky dávám všude papír, ale tady to nejde, těsto se rozlije i do té drážky. Chce to kvalitní formu a těsto podobné tomu na bábovku. A vyklopit až když je skoro vystydlé   

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Taky znám krásné obrázky a pak ty komentáře pod nimi Chyby tam popisuji právě proto, aby nedošlo k překvapení
    Odkaz na formu je ten první, co jsem na internetu našla, zdá se mi kvalitní. Fakt je, že takový koláč pak hezky vypadá

    OdpovědětVymazat
  5. Meruňky, třešně, rybíz, maliny, jahody, to vše je na zahradě. Takže - není problém tvůj recept vyzkoušet. Dnes budu péct drobenkový s jahodama.
    Hezký víkend🌞

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: To se máš, že ti všechno roste na zahradě! Můžeš fantazírovat podle chuti Drobenkový koláč dělám taky ráda, bohužel teď není počasí na pečení čehokoliv I dnes po "ochlazení" bylo 38°... A jen tak to neskončí

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to je zajímavé pečení v takovéto formě...

    OdpovědětVymazat
  8. ___*** UNIQUE ADULT DATING SITE: https://soo.gd/FqSQ ***___

    OdpovědětVymazat
  9. supr na pečení cukroví jsou silikonové formy a formičky..skvěle se přizpůsobí a fakt dobře se s nimi pracuje-https://www.eshop-lilie.cz/kategorie/silikonove-formy-a-formicky/

    OdpovědětVymazat