pondělí 4. prosince 2017

Italské Vánoce

Na moje první italské vánoce jsem se velice těšila a o to větší bylo moje zklamání - byla jsem totiž přesvědčená že když máme tak skvělou vánoční atmosféru za totality, co se bude teprve dít v zemi s dlouhou křesťanskou tradicí! Viděla jsem pár let předtím vánoční přípravu v Bavorsku a byla jsem si jistá, že v Itálii bude ještě o hodně lepší, malebnější, prostě úžasná.
Překvapení bylo hned několik - na Štědrý den jsou obchody plné až do večera, pravděpodobně se většina dárků nakupuje právě až ten den. Tudíž žádné prázdné ulice už ve 4 odpoledne a všude ticho a klid..
I když typickou večeří je také ryba - kapra jsem samozřejmě nečekala -pro ty, kteří dodržují půst jak se sluší na "Vigilia di Natale" ( předvečer Vánoc), často se chodí do restaurace kde můžete dostat jak rybí menu tak běžné pokrmy, ale klidně i pizzu. Po večeři konečně náznak vánoc - půlnoční mše.
Po ní všichni domů a překvapení pod stromečkem najdou až druhý den.. Ale často se může stát že někdo známý přijde o týden dříve a přinese vám dárek.
Musím ale podotknout, že mluvím o Toskánsku - v jiných krajích, především v jižní Itálii se Štědrý den slaví sice trochu jinak než u nás, ale na večeři se připravují už od rána, sejde se celá rodina a pak se čeká na půlnoc,jak má podle tradice být a lidé si tam na ně hodně potrpí, Vánoce jsou procítěné.
Na severu, hlavně v oblasti Tyrolska jsou zvyky podobné českým.
Blázinec a davové vánoční šílenství je jediné všude naprosto stejné...


Čeho si opravdu užijeme je stromeček - ten se nezdobí až těsně před vánoci, ale už 8.prosince, kdy je svátek Panny Marie - Neposkvrněného početí (a taky máme volno!)
Ale ani ten se dříve v Itálii nezdobil, tento zvyk sem proniknul poměrně pozdě a ještě dnes není řečeno že ho musí všechny rodiny mít. Co nesmí určitě chybět, je "presepe" - Betlém. V tom je podstata oslavy vánoc a figurka Ježíška se do kolébky ukládá až o půlnoci 24.prosince.
Nejkrásnější betlémy se určitě nacházejí v Neapoli kde jsou nádherně vyřezané figurky vystavené na obdiv turistům i místním obyvatelům.


Hlavním svátkem je pro Italy 25.prosinec - opulentní oběd kdy nebudou chybět nejlepší krajské a rodinné speciality - typicky vánoční jídlo v Itálii neexistuje, taky díky rozmanitosti její kuchyně.
Probíhá to, co v našich krajích na Štědrý večer - až do pozdějšího odpoledne není na ulici ani živáčka...
Prvním chodem oběda bývá nějaká speciální "pasta" - těstoviny ať to jsou tortellini, ravioli, lasagne..
Po nich následuje pečeně, může to být drůbež nebo jateční maso, různé přílohy a na závěr typický italský vánoční moučník podobný naší bábovce - a ani tady nejsou Italové zajedno. Na severu se setkáme s "pandoro" ve tvaru vysoké bábovky bez otvoru uprostřed. Jeho jméno znamená "zlatý chléb" a původně byl jen z čistého těsta typu piškotového. Dnes se plní nejrůznějšími krémy a polevami.
V jižnější části Itálie se fandí "panettone" - opět tvarem připomíná bábovku, ale je nižší a bachratější, plněný rozinkami a kandovaným ovocem - tak přikazuje tradice. I tady ale zvítězila chuť po něčem zvláštním a tak jsou "panettoni" plněné vším možným, zato téměř vymizely ty s kandovaným ovocem, většina lidí totiž přiznávala že je vyplivnou :-)) Pravda je taková, že často bývalo ve větších kouscích a ne vždy měkké.
Jak pandoro tak panettone můžete koupit buď průmyslové výroby nebo od cukráře - cenový i chuťový rozdíl bývá znát. Také jsou oblíbeným dárkem a kolují z ruky do ruky takže se často stává že vámi zakoupený mls se po několikadenním putování vrátí zas domů - unaven ale zdráv...


Ani s Ježíškem se nesetkáte byť v jeho fiktivní podobě - dárky nosí Babbo Natale - Táta Vánoce. Je to obdoba Santa Klause ale Italové si ho poitalštili, respektive potoskánštili, protože "babbo" se tatínkovi říká hlavně v Toskánsku (jinak je to papá).
Tato postava neexistuje odjakživa. Dříve totiž dárky nosila ošklivá (ale hodná - pokud jste nezlobili) čarodějnice Befana. Obdoba našeho Mikuláše co se dárků týče - sladkosti pro hodné děti, uhlí pro zlobivé. Byly to jediné dárky které děti dostávaly a jen v tento den - Mikuláše ani jeho doprovod zde neznají, i když jeho svátek (san Nicola) se slaví 6.prosince.
Befana je zkomolenina řeckého slova "Epifania" které znamená zjevení, událost. Jedná se o starodávný křesťanský svátek který se slaví 12 dní po Vánocích - přesně 6.ledna den kdy byl Ježíšek ukázán třem králům.
Po pravdě řečeno, asi je to tak správně. Jak může Ježíšek nosit dárky 24.prosince řekněme v 6 večer když se ještě nenarodil? A vlastně ani dárky nemohl nosit on - miminko, ale nosili je lidé z okolí a až o půlnoci. Nejlepší dárky pak přinesli 3 králové 6.ledna ... Proč vypadá Befana spíš jako čarodějnice to se mi nepodařilo vypátrat.
A jakpak je to u nás doma? Po prvním šoku a jeho překonání (částečném) jsem se pevně rozhodla že Štědrý večer prostě bude!! Takže k večeři je smažená ryba, stromeček je sice ozdobený už od 8.12. ale z velké většiny českými ozdobami, dárky se pod něj dají na Štědrý večer..
A to nemluvím o kilech cukroví které poctivě rok co rok peču..obdarovávám příbuzné a známé, kolegy a kamarádky, pana doktora a sousedy a právě tento český zvyk je kvitován s velkým povděkem.
Existují sice typicky vánoční, sladké speciality, za všechny budu jmenovat torrone (turecký med), ricciarelli (mandlové jemné dortíčky - toskánská specialita), panforte (sladký koláček plný mandlí, kandovaného ovoce, medu - jeho vlastí je město Siena), marcipánové pochoutky ze Sicílie, ale pokud vím, kupují se už hotové.
Protože co si budeme povídat - ano, mají pravdu oni, svátek vánoční je až 25.prosince, dárky nosí 3 králové - ale tu atmosféru očekávání, vůně pečeného cukroví, pohádky celý den, večeři po setmění a chvíle kdy opravdu cítíte klid a mír v čase vánočním - to se žádným argumentem nahradit nedá...

20 komentářů:

  1. Růženko, za tuto propagaci Česka měla bys být jmenována jako honorární konsul(ka). Přeji pěkný předvánoční čas.     

    OdpovědětVymazat
  2. “Už se zase těšíme na Jéžiška....”  Nějak mě ještě vánoční nálada nepotkala, ale po tvého povídání a vánočních krásných fotečkách, už jóóó. 🎄 ☃️ 🤶 🌝 👼 🌨 🍪 🥂 🥜 🍰 🎁 💞 🍾 🍊 ⛷
    Zvyky jsou v každé zemi jiné a ty máš tu možnost porovnávat. Důležité je, aby se lidé měli rádi a byli spokojení. Díky za průvod v adventním čase po Itálii.

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkný článek i fotky - už jsem dostala "hlad" na všechny ty dobroty co jsou na obrázku.
    To, že v jiných zemích je 8.12. svátek jsem zjistila až někdy v r.1990, kdy jsme mohli jet "do světa". Jeli jsme vlakem do Vídně na vánoční trhy /u nás to tenkrát nebylo zvykem/. Pak jsme jeli v noci do Innsbruku. /ten jsem chtěla vidět-protože tam jednou byla zimní olympiáda a já sledovala přenosy v TV a moc se mi to líbilo/. Insbruk nezklamal - byl nádherný v zimní kráse. Divili jsme se, proč jsou zavřené obchody - pak jsme to pochopili.

    OdpovědětVymazat
  4. Ty svátky jsou "zrádné". Jednou jsme byli v Pompejích a chtěli jet autobusem, že půjdem pak dál na Vesuv. Stále nejel - bylo 19.3. - svátek sv. Josefa - a tam byl den pracovního klidu - po ulicích šla kapela a průvod - prostě slavili. Teď, když někam jedeme, tak si předem zjišťuji, jak je to se svátky v daném státě.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]:Že jo? Propaguji ráda a hlavně po té kulinářské stránce je dost zájemců V Česku propaguji zas Itálii, asi bych měla zaklepat na ty správné dveře   

    OdpovědětVymazat
  6. [2]: Vánoce jsou rozhodně 1:0 pro Česko!! Taky se letos s přípravou nějak loudám,ale zima začala až teď   

    OdpovědětVymazat
  7. [3]: Jsou to svátky patrona města - zrovna dnes ho máme my, je sv. Barbara. Třeba v Miláně se slaví San Ambrogio 7.12. Ale zavřeno je jen ve státní službě, školy, obecní úřady apod. Soukromník samozřejmě maká vesele dál 😂😂

    OdpovědětVymazat
  8. Nádherné povídání, jsem za něj nesmírně vděčná, protože jen díky těmto článkům máme možnost pokoukat svět a radovat se, že i když každý jinak, ale hlavně v klidu a na pohodu.
    Můj Soptíček včera vyrazil na krabice s cukrovím a vlastně celý den se přikrmoval a oslazoval si advent     

    OdpovědětVymazat
  9. Krásné čtení, jsem ráda, že jsem se mohla něco nového dozvědět a moc za to děkuji. I za krásné fotky. Tak šťastné a veselé

    OdpovědětVymazat
  10. [8]: Dík za milý komentář, je pravda že mít dvojí občanství a tím pádem i kulturu není špatné, můžeš srovnávat, vybírat, něco podle sebe něco podle nich    Soptíčkovi přeju krásný advent, chodit (tajně!) do krabice s cukrovím před Vánoci patří k mým nejhezčím vzpomínkám!     

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Libuško, dík tobě za návštěvu, tvé Vánoce budou určitě krásné, s celou rodinou, tak jak se patří. Zdravíčko se ti zlepšilo, to je největší dárek. Zatím hezky advent 🎄

    OdpovědětVymazat
  12. Díky ti za přiblížení italských Vánoc!
    Já s cukrovím provokuju své polské příbuzné, vždycky pošlu alespoň fotku a oni se můžou zvencnout, u nich nic takového neexistuje .

    OdpovědětVymazat
  13. Myslím že tento zvyk je jen v Česku (Slovensku) a trochu i v Německu a Rakousku. Tam se taky peče, i když myslím že ne taková kvanta ani tolik druhů. Já posílám krabici právě i do Německa 😆🎄

    OdpovědětVymazat
  14. Růženko, přiznám se, že j jsem vždycky pekla až těsně přes Vánocemi. Ono by se ochutnávalo a pak o svátku bylo na stole moc nic nebylo. Povídání o Vánocích v Itálii mne trochu překvapilo-opravdu není nad naše Vánoce, že?   

    OdpovědětVymazat
  15. Pro mě jsou české Vánoce pořád nejlepší Skoro stejné je to prý v Německu a myslím i v Rakousku. Tady se slaví vydatně, ale jinak z našich tradic se jim nejvíc zamlouvá cukroví Mám skoro hotovo, ještě naplnit a nějaké to nepečené...

    OdpovědětVymazat
  16. Se zájmem jsem si přečetla jak to chodí v Itálii. Dost mě to překvapilo. Myslela jsem si, že to bude jako u nás. No, jiný kraj, jiný mrav. Naštěstí jsi se tam přivdala a ukázala jim jak to má správně vypadat. Přeji krásné Vánoce Tobě i celé Tvé rodině.

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Ano, musím uznat že jsem je seznámila s našimi zvyklostmi a hlavně kuchyní docela důkladně!    Cukroví mám skoro hotové a začne se rozdávat - už se ozývají klienti
    Přeji i tobě a tvé rodině pohodové a krásné Vánoce   

    OdpovědětVymazat
  18. Ráda jsem si početla, jak to chodí ve světě a moc za to děkuji. Věřím, že jsou z tvého cukroví všichni nadšení, tolik dobrot dostanou jako dárek
    Přeji klidné svátky tobě i celé rodině   

    OdpovědětVymazat
  19. Super, že je to takhle porovnané . Ale jak tak vidím naše české Vánoce jsou nej . A co mě se líbí tak to zdobení už tak brzo a že máte svátek a jste doma a překvapilo mě, že 24 jsou obchody tak plné. Já osobně dárky kupiji klidně už v létě, abych pak nemusela mít stres a shony .

    OdpovědětVymazat
  20. máte potíže a potřebujete právní překlad? verni pavelková se tomuto odvětví věnuje-http://verni.cz/pravni-preklady-italstiny-praha-verni-cz/

    OdpovědětVymazat